Co będzie działo się w transporcie w najbliższych latach?

Jak będzie wyglądał rynek logistyki i transportu? Czy czeka nas era komputeryzacji i autonomicznych ciężarówek? Zespół doradców z PricewaterhouseCoopers przeprowadził wstępną analizę możliwej przyszłości branży TSL, jakie są wyniki ich działań?

 

  1. Kierunki zmian
  2. Czas cyfryzacji
  3. Co z handlem międzynarodowym
  4. Wprowadzanie rozwiązań systemowych oraz maszyn
  5. eCommerce w natarciu

 

  1. Kierunki zmian

PricewaterhouseCoopers w raporcie „PwC CEE Transport & Logistics Trend Book 2019” przedstawia kierunki zmian jakie czekają branżę TSL. Po dogłębnej analizie udało się wyznaczyć 5 głównych obszarów, które zmienią transport i logistykę. Wśród nich znalazły się digitalizacja (cyfryzacja), zmiany w handlu międzynarodowym, zmiany dzięki rozwiązaniom software, zmiany w handlu wewnątrz kraju (eCommerce), oraz zmiany działalności dzięki maszynom.

  1. Czas cyfryzacji

Wyszukiwanie ładunków, możliwość sprawdzenia lokalizacji pojazdu z towarem za pomocą programów komputerowych? Jest to możliwe już od kilku, jak nie kilkunastu a nawet kilkudziesięciu lat. Proces cyfryzacji trwa i wpływa on także na branże TSL. Wszystko przez zmieniające się zachowania konsumentów, dostępne oprogramowanie i technologie oraz problem z ilością pracowników posiadających odpowiednie kwalifikacje i umiejętności. „Można oczekiwać, że digitalizacja zmieni sposób, w jaki konsumenci wchodzą w interakcję z firmami, co jest już widoczne w zamówieniach usług wykonywanych przez Internet i na urządzeniach mobilnych, począwszy od osobistych usług transportowych, poprzez usługi taksówkowe, po car-sharing i bilety transportu publicznego. Takie usługi mogą już wkrótce przestać być postrzegane jako szczególnie innowacyjne.” mówi Maciej Starzyk, menedżer w zespole ds. transportu i logistyki w PwC.

  1. Co z handlem międzynarodowym?

Autorzy raportu podają, iż w najbliższym czasie czeka nas między innymi zwiększanie ilości operacji handlowych pomiędzy Europą a Azją. A to dzięki między innymi Nowemu Jedwabnemu Szlakowi, przez który rozwija się wymiana towarów pomiędzy Chinami oraz Europą. Skorzysta na tym również Polska, która znajduje się na jego trasie. „Firmy z sektora T&L bez wątpienia skorzystają z modernizacji linii kolejowych, autostrad, nowych połączeń i innych obiektów infrastrukturalnych, takich jak terminale i huby zlokalizowane wzdłuż nowo powstających szlaków handlowych. Przewiduje się, że przepływ dóbr w korytarzach „Nowego Jedwabnego Szlaku” między Chinami a UE będzie dynamicznie rósł w ciągu najbliższych kilku lat. Takie zmiany doprowadzą do obniżenia kosztów transportu i umożliwią stworzenie zupełnie nowych usług.”tłumaczy Tomasz Sączek, wicedyrektor w zespole ds. transportu i logistyki w PwC.

  1. Wprowadzanie rozwiązań systemowych oraz maszyn

Coraz więcej firm w celu optymalizacji działalności swojego biznesu wprowadza nowe systemy w przedsiębiorstwie. Wykorzystywane są między innymi inteligentne systemy transportowe, które pozwalają osiągać przewagę jakościową i kosztową nad konkurencją. Melodią przyszłości są także maszyny, które mogą być wykorzystywane w firmach. Mowa tutaj o użytkowaniu promowanej i wciąż rozwijanej elektromobilności (chociażby elektrycznych pojazdów), czy zmianom regulacji na rynku pracy, co z kolei zachęca do inwestowana w technologie związane z autonomicznością transportu i dostaw. Według analiz autorów raportu do 2030 roku koszty działania pojazdów elektrycznych będą niższe niż spalinowych.

  1. eCommerce w natarciu

Z roku na rok na popularności zyskują zakupy internetowe znane jako eCommerce, związku z tym coraz więcej firm decyduje się wejść na ten rynek. Analizy wskazują, że ponad 40 procent kupujących podczas zakupu zwraca uwagę na czynniki związane z transportem, wśród nich jest między innymi czas dostawy czy liczba opcji dostawy. O popularności zakupów dzięki sieci mówią także dane. W 2015 roku dochody z zakupów eCommerce stanowiło prawie dziesięć procent dochodu z całej sprzedaży. Szacuje się, że w 2021 roku zakupy internetowe będą stanowiły prawie dwadzieścia procent całości. Według raportu wśród zakupów internetowych największym zainteresowaniem cieszą się książki, bilety podróżne czy elektronika.

 

https://www.pwc.pl/pl/pdf/publikacje/2018/transport-logistics-trendbook-2019-en.pdf

https://www.pwc.pl/pl/media/2018/2018-10-19-transport-logistyka-pwc-trendbook-2019.html