Niebezpieczne parkingi w Europie

Niebezpieczne parkingi w Europie? Tak wynika z danych zebranych podczas akcji IRU, czyli Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego. Instytucja wspólnie ze swoimi partnerami jest już bliska ukończenia rocznych badań, które pozwolą na określenie wspólnych standardów dla bezpiecznych parkingów, z których mogą korzystać kierowcy samochodów ciężarowych. Zebrane dane mogą być wykorzystane dla przyspieszenia rozwoju miejsc postojowych w Unii Europejskiej.

Spis treści

  1. Co z parkingami?
  2. Jest niebezpiecznie
  3. Jak się zabezpieczyć i skąd wziąć na to środki?

 

  1. Co z parkingami?

Kończy się już projekt realizowany przez IRU w zakresie badań bezpieczeństwa na parkingach dla samochodów ciężarowych. Jego głównym celem jest poprawa istniejących standardów miejsc postojowych. Choć do końca roku ma zostać przedstawione podsumowanie projektu, to już można usłyszeć pierwsze wnioski wyciągnięte na podstawie zebranych danych. Pomimo kilku inicjatyw na szczeblu UE i krajowym mających na celu stworzenie bezpieczniejszych parkingów dla samochodów ciężarowych, sektor transportu drogowego towarów nadal boryka się z poważnym niedoborem odpowiednich parkingów dla samochodów ciężarowych w Europie. Kierowcy powinni mieć możliwość odpoczynku w wygodnym miejscu spełniającym odpowiednie standardy, nie martwiąc się o własne bezpieczeństwo, pojazd i ładunek. UE i rządy powinny nadać znacznie większy priorytet walce z przestępczością towarową, która kosztuje 6-7 miliardów euro rocznie w gospodarce europejskiej. IRU i jego członkowie zobowiązują się wspierać takie wysiłki “.mówił Matthias Maedge, Delegat Generalny w IRU. Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego pozytywnie ocenia przyjęcie nowych europejskich norm, pozwolą one na przygotowanie większej ilości bezpiecznych i wygodnych parkingów.

  1. Jest niebezpiecznie

Jak wskazują autorzy badań jest wiele niecertyfikowanych parkingów w Europie, tak twierdzi większość ankietowanych. Wśród nich byli zarówno mężczyźni jak i kobiety. Ponad połowa pracujących za kółkiem badanych doświadczyła niebezpiecznych sytuacji na parkingach. Dla większości najważniejsze przy wyborze parkingu jest bezpieczeństwo czy zaplecze sanitarne. Prowadzący badania wskazali również wymagania ubezpieczycieli. Według nich parking powinien być ogrodzony, monitorowany oraz powinna być wskazana dostępność miejsc. Mają również wymagania co do transportujących towary. Powinni oni się przemieszczać w dobrze zabezpieczonych ciężarówkach z metalowym nadwoziem, elektronicznymi alarmami czy urządzeniem śledzącym ruch. Możliwe niebezpieczeństwa prezentują także dane dotyczące przestępstw, do których dochodzi na parkingach. Kradzieże lub uszkodzenie ciężarówek to tylko niektóre z nich. Szacuje się, że w 2017 roku straty w związku z wykroczeniami wyniosły kilka miliardów euro. Dlatego też Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego oraz jej członkowie angażują się w poszukiwaniu bezpiecznych rozwiązań dla kierowców oraz firm, które zlecają transport.

  1. Jak się zabezpieczyć i skąd wziąć na to środki?

Podczas prezentacji projektu firmy przedstawiły swoje sposoby na zabezpieczenie firmowych parkingów przed intruzami. Postawiano głównie na ogrodzenia, monitoring, oświetlenie oraz strażników, którzy pilnują parkingu przed złodziejami. Nie każdego stać jednak na takie rozwiązania, dlatego mogą oni skorzystać z dofinansowania unijnego w ramach programu Connecting Europe Facility (CEF) w naszym kraju znany jako Łącząc Europę. W latach 2014-2017 dofinansowano 8 projektów środkami w wysokości dwudziestu milionów euro. Dzięki temu powstało 29 parkingów z ponad dwoma tysiącami bezpiecznych miejsc parkingowych. W tym roku natomiast dofinansowano 10 miejsc postojowych ponad trzydziestoma milionami euro. Prowadzone są obecnie rozmowy na temat dalszego istnienia programu oraz środków jakie będą mogły być skierowane na nowe i bezpieczne parkingi.

 

https://sstpa.eu-study.eu/2018/11/07/successful-final-conference-on-the-study-on-safe-and-secure-truck-parking-areas/

https://www.iru.org/resources/newsroom/iru-calls-harmonised-eu-standards-safe-and-secure-truck-parking