Jakie dokumenty regulują czas pracy kierowców?
Mamy do czynienia z największym kryzysem w kwestii niedoboru zawodowych kierowców od dziesięcioleci, alarmuje w swoim raporcie Międzynarodowy Związek Transportu Drogowego. W badaniach światowej organizacji wzięły udział setki respondentów w tym również Polacy. Jaka przyszłość czeka branżę TSL w związku z narastającym problemem?
O tym, że Europa zmaga się z niedoborem kierowców zawodowych wiadomo nie od dziś. Braki są już liczone w tysiącach, a jak wskazują autorzy raportu będzie jeszcze gorzej. Badania przeprowadzone na przełomie 2018 oraz 2019 wskazały, iż w sektorze transportu drogowego braki określono na poziomie 21%, a w dziale autobusowym i autokarowym 19%. Wnioski na przyszłość nie są zbyt optymistyczne, bo w 2019 zakładany jest wzrost tej tendencji w obydwu przypadkach aż do 40%. IRU, czyli Międzynarodowy Związek Transportu Drogowego prosi o interwencje europejską branże TSL. „Przemysł transportowy musi podjąć natychmiastowe i zdecydowane działania w celu rozwiązania problemu niedoboru kierowców. Pozostawiony bez kontroli, będzie miał poważne konsekwencje dla europejskiej gospodarki i doprowadzi do wzrostu kosztów dla przedsiębiorstw, konsumentów i pasażerów. Nie brakuje jednak możliwości w tym zawodzie. W rzeczywistości nasze badania wykazały, że poziom zadowolenia z pracy jest zazwyczaj wysoki, a jedynie 20 proc. kierowców, którzy wzięli udział w badaniu, wyraża niezadowolenie z wykonywanej pracy”. – mówi Boris Blanche, dyrektor zarządzający IRU.
IRU podczas prowadzenia badań przepytywało respondentów, co może być przyczyną takiego stanu rzeczy:
- 70% kierowców w wieku od 25 do 34 roku życia stwierdziło, iż jednym z podstawowych problemów branży transportów jest trudność w zachęceniu do pracy w zawodzie młodych osób,
- 63% kobiet pracujących jako kierowcy oraz 57% truckerów uważa, iż problemy z rekrutacją wynikają ze złej reputacji ich fachu,
- 79% pracujących za kółkiem, podkreśla małą ilość kobiet pracujących w transporcie drogowym, według danych Międzynarodowego Forum Transportu stanowią one jedynie 2 procent osób kierowców zawodowych w Europie,
- większość truckerów wskazuje na to, że warunki pracy oraz długie okresy poza domem wpływają na braki kolejnych, zwłaszcza młodych adeptów pracy w ciężarówce.
Sytuacji nie poprawia również struktura wiekowa kierowców zawodowych, którzy wciąż się starzeją. Średni wiek truckera to 44 lata, w przypadku transportu pasażerskiego wynosi ona natomiast 52 lata. Wśród państw borykających się z problemem niedoboru truckerów jest również Polska. W naszym kraju brakuje około trzydziestu tysięcy kierowców zawodowych, z zawodu natomiast co roku odchodzi ponad dwadzieścia tysięcy osób. „Już teraz niedobór kierowców powoduje poważne problemy dla operatorów transportowych, wpływając na ludzi i przedsiębiorstwa, które polegają na ich usługach. Niestety, jest to tylko pogorszenie. Nie powinniśmy dać się zwieść myśleniu, że automatyzacja rozwiąże ten problem. Jest jeszcze sporo do zrobienia, dopóki przemysł transportu drogowego nie osiągnie pełnej automatyzacji, a częściowe przyjęcie, którego jesteśmy obecnie świadkami, będzie wymagało dużej liczby pracowników o coraz bardziej zróżnicowanych umiejętnościach. To sprawia, że potrzeba zdecydowanych działań w celu przyciągnięcia nowych talentów staje się tym bardziej nagląca. – informuje Matthias Maedge, delegat generalny IRU.
Międzynarodowy Związek Transportu Drogowego zapowiada walkę z niedoborem kierowców. Organizacja planuje rozpoczęcie projektu „Kobiety w transporcie”, który ma zachęcić do pracy więcej przedstawicielek płci pięknej do pracy za kółkiem. Ma być to podstawa między innymi do nagradzania kobiet, które zdecydują się pracować za kółkiem oraz najlepiej rekrutujących przedsiębiorstw. IRU wraz z Europejska Radą Załadowców, pracuje również nad ustaleniem nowych zasad mających polepszyć warunki pracy kierowców w miejscach dostaw towarów. IRU uczyniła niedobór kierowców jednym ze swoich kluczowych priorytetów na rok 2019. Będziemy współpracować z podmiotami publicznymi i prywatnymi, takimi jak rządy krajowe, władze lokalne oraz partnerzy społeczni i przemysłowi, aby znaleźć rozwiązania na nadchodzący kryzys”. – dodaje Matthias Maedge, delegat generalny IRU.
https://www.iru.org/resources/newsroom/fifth-driver-positions-unfilled-european-road-transport-sector
https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/prawo-niepelnosprawni-beda-mogli-zostac-zawodowymi-kierowcami/cttjl5l