Opłaty drogowe- System poboru opłat w Niemczech

4/5 - (1 vote)

opłaty-niemcyZgodnie z obowiązującym prawem, większość europejskich autostrad i dróg krajowych jest płatna. Na terenie poszczególnych państw działa myto elektroniczne lub winiety. System poboru opłat jest obowiązkowy zazwyczaj dla wszystkich pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5T. Jeśli zatem wykonujemy przejazdy po jednym z krajów Unii, powinniśmy dobrze poznać zasady naliczania i rozliczania opłat drogowych. Nasi sąsiedzi za zachodnią granicą wprowadzili np. opłaty za sieć wszystkich dróg podlegających Federalnej Dyrekcji Dróg (Bundesanstalt für Straßenwesen), których jest już ponad 16 000 km.

Nowoczesny system opłat, czyli Toll Collect

[hr color=”orange” ]

W Niemczech obowiązek wykupu myta mają pojazdy użytkowe powyżej 12 ton, które są przeznaczone do transportu towarów. Do wnoszenia opłat zobowiązani są wszyscy użytkownicy dróg, niezależnie od kraju pochodzenia.

[hr color=”orange” ]
Niemcy wprowadzili elektroniczny system poboru opłat już w 2003r. Stąd też są pionierami w tej dziedzinie, a większość krajów europejskich wzoruje się na ich wynalazku.
W Niemczech działa system o nazwie Toll Collect, który jest oparty na technologii satelitarnej oraz o nadajniki naziemne. Kluczowym elementem tego systemu jest urządzenie pokładowe On-Board Unit (OBU), które rejestruje przejechane odcinki i wylicza opłatę. Innym sposobem wykupu myta jest system ręczny przez Internet i przy użyciu terminali stacjonarnych. Na sumę całkowitą składa się liczba przejechanych kilometrów, liczba osi oraz klasa Euro pojazdu (klasa emisji spalin). Opłata za każdy przejechany kilometr wynosi około 17 eurocentów, a kara za jej brak może sięgać nawet 15 000 euro.

Jak wnieść opłatę?

Jak wspomniano wcześniej, płacić muszą wszyscy użytkownicy samochodów przeznaczonych do transportu towarów o dmc spojazdu > 12T. Opłatom nie podlegają tylko samochody federalne, ratownicze oraz autobusy.
Myto w systemie Toll Collect można regulować na dwa sposoby. Jeśli firma transportowa sporadycznie jeździ do Niemiec może skorzystać z systemu pre-paidna (na zasadach przedpłaty). Dla przedsiębiorstw wykonujących tam regularne trasy, polecany jest system post-paid (system abonamentowy, płacimy po wykonaniu przejazdu).

?    Użytkownicy dróg mogą wykupić myto automatycznie za pomocą zainstalowanego na stałe w samochodzie OBU, czyli urządzenia które dzięki technologii  GPS i GSM samoczynnie nalicza opłaty oraz przesyła te dane do Toll Collect. Wcześniej jednak należy zarejestrować przedsiębiorstwo i jego pojazdy w systemie. Każdy użytkownik otrzymuje kartę pojazdu, następnie w wybranych warsztatach montuje się urządzenie, w które wgrywa się specyficzne dane o pojeździe. Kierowca przed rozpoczęciem podróży zobowiązany jest jedynie do wprowadzenia kilku ustawień. Użytkownik korzysta bezpłatnie z OBU, płaci jedynie za montaż, demontaż, czy zmianę danych pojazdu.
?    Można zapłacić w systemie ręcznym przez Internet na stronie www.toll-collect.pl     W tym przypadku również należy zarejestrować firmę w Toll Collect i zgłosić chęć korzystania z takiego systemu opłat. Użytkownicy mają do wyboru obsługę w języku niemieckim, angielskim, francuskim i polskim. Do systemu wprowadza się login, hasło oraz dane na temat terminu, miejsca rozpoczęcia jazdy oraz miejsca przeznaczenia. Wykup jest możliwy maks. 3 dni przed planowaną podróżą.
?    Myto można zapłacić także w jednym z 35 000 terminali, znajdujących się na przejściach granicznych, stacjach benzynowych, czy parkingach. Płatności za bilet można dokonać gotówką, kartą kredytową lub rozliczyć kartą paliwową. Operacja trwa kilka minut. Tu rejestracja w Toll Collect nie jest wymagana.

W dwóch ostatnich przypadkach dowód wykupu myta należy przewozić w pojeździe i zachować aż do czasu zakończenia jazdy. System kontrolny, prowadzony przez Federalny Urząd Transportu Towarowego, jest w stanie ustalić czy dany pojazd podlega obowiązkowi płacenia myta i czy zostało ono prawidłowo opłacone.

Podsumowanie

Nikogo nie powinno dziwić, że w krajach rozwiniętych pobierane są opłaty za przejazd autostradami. Uzyskane w ten sposób środki przeznaczane są na renowację i rozbudowę infrastruktury drogowej.

Powinniśmy także pamiętać, że w planowaniu trasy należy również uwzględniać koszty przejazdu po autostradach oraz drogach szybkiego ruchu. Tylko wówczas będziemy mieli możliwość skalkulowania cen frachtów w transporcie drogowym.