Karnety TIR na terenie Rosji nadal ważne!!!
Od kilku tygodni napływały do nas niepokojące informacje, że Rosyjska Służba Celna od pierwszego grudnia 2013r. nie będzie honorować karnetów TIR i zamierza wprowadzić własne gwarancje na terenie Rosji. To oznaczałoby w praktyce nowe opłaty dla międzynarodowych przewoźników (dodatkowe zabezpieczenia finansowe) oraz inne metody i trudniejsze formalności procedury tranzytowej. Wszystko oczywiście wiązałoby się z poważnymi stratami dla przewoźników, a także samych konsumentów i dlatego też ostatnie tygodnie były dla wielu europejskich przedsiębiorców (w tym przede wszystkim polskich firm transportowych) dosyć trudne.
Jednak w ogłoszonym 02.12.2013r przez ZMPD komunikacie dowiadujemy się, iż karnety TIR będą ważne na terytorium Rosji jeszcze do końca czerwca 2014r. Możemy zatem na razie ?odetchnąć z ulgą? i póki co prowadzić interesy na starych zasadach.
Co to jest karnet TIR?
Karnety TIR wynikają z międzynarodowej konwencji celnej z 14 listopada 1975r., stosowanej przez wszystkie kraje Europy oraz Turcję, Rosję, Kazachstan, Kirgistan, Tadżykistan, Uzbekistan i Iran. Karnety TIR pozwalają uprościć procedury na przejściach granicznych i w urzędach celnych. Samochód ciężarowy poruszający się na karnecie TIR jest bowiem sprawdzany i plombowany w kraju wywozu towaru, a zostaje odplombowany dopiero w państwie docelowym (wszystkie granice innych krajów tranzytowych przejeżdża z zastosowaniem minimum formalności).
Karnety TIR są własnością Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego z siedzibą w Genewie (IRU). W Polsce karnety TIR wydawane są wyłącznie przez Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.
Karnet TIR jest międzynarodowym dokumentem celnym (tranzytowym) oraz gwarancyjnym. Wykonany on jest ze specjalnego papieru i posiada szereg zabezpieczeń (indywidualny numer, kod kreskowy, znak wodny). Jeden karnet o wartości gwarancyjnej 60 000 EUR można wykorzystać na jedną podróż na jeden pojazd lub zespół pojazdów. Ma on termin ważności 60 dni (od daty wydania karnetu posiadaczowi). Osoba uprawniona do posługiwania się Karnetem TIR jest zobowiązana do przedstawienia pojazdu wraz z towarem, karnetem TIR i innymi dokumentami w wyjściowym urzędzie celnym, w każdym urzędzie przejściowym (granicznym) oraz w docelowym urzędzie celnym.
Czy to koniec wojny z Rosją?
Federalna Służba Celna Rosji od jakiegoś czasu straszyła międzynarodowych przewoźników drogowych (w tym Polskę) wypowiedzeniem konwencji TIR. Wiązałoby się to z poważnymi opóźnieniami w ruchu transgranicznym oraz znacznymi stratami dla zagranicznych firm transportowych. Miałoby to oczywiście szkodliwy wpływ także na cały handel zagraniczny. Strona polska podjęła zatem szereg działań, w tym uzyskała zapewnienia Komisji Europejskiej, Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych i Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego, że będą one broniły interesów firm przewozowych w konflikcie z Rosją. W następstwie tych działań uznano, że ogłoszony przez Rosję akt jest nielegalny.
W wyniku wstawiennictwa tak wielu międzynarodowych organizacji Rosyjska Federalna Służba przełożyła wprowadzenie nowych gwarancji celnych oraz przedłużyła umowę ze Stowarzyszeniem Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Moskwie (ASMAP) do końca czerwca 2014r.
Podsumowanie
Najnowszy komunikat ZMPD przynosi dobre wieści polskim przewoźnikom. Dowiadujemy się z niego, że na terytorium Rosji można nadal dokonywać przewozów pod osłoną karnetów TIR, a więc obowiązują takie same procedury przy wjeździe i tranzycie jak dotychczas. Dzięki deklaracji Federalnej Służby Celnej Rosji gro przedsiębiorstw może dalej wykonywać transport i podejmować strategiczne decyzje odnośnie współpracy z klientami. Jak będzie wyglądała sytuacja za kilka miesięcy, kiedy deklaracja strony rosyjskiej wygaśnie, pokaże czas.