Jak europejczycy zachowują się za kółkiem?

Rate this post

Wyniki barometru odpowiedzialnej jazdy w Europie

  1. Brak respektowania limitów prędkości
  2. Inne zachowania niebezpieczne
  3. Jazda pod wpływem środków odurzających (alkohol, narkotyki, leki)
  4. Czynniki rozpraszające
  5. Skłonność do przerywania podroży
  6. Agresja na drodze
  7. Styl jazdy
  8. Ranking krajów
  9. Podsumowanie

Europejscy kierowcy od kilku lat biorą udział w badaniu francuskiej fundacji VINCI Autoroutes na temat dobrych i złych nawyków za kierownicą. Oceniają oni zarówno siebie, jak i innych użytkowników dróg. Barometr odpowiedzialnej jazdy przeprowadzany jest wśród kierowców z 11 państw UE. Polska dołączyła do badania w 2014 r.

Jak europejczycy zachowują się za kółkiem

Barometr ma na celu przede wszystkim przyczynić się do tworzenia komunikacji na rzecz zapobiegania wypadkom drogowym w każdym z analizowanych krajów.

  1. Brak respektowania limitów prędkości

W ostatnim badaniu europejskiego barometru odpowiedzialnej jazdy za 2017 r. przeprowadzonego przez Instytut IPSOS wzięło udział prawie 13 tys. kierowców z różnych krajów (Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoch, Hiszpanii, Szwecji, Belgii, Grecji, Holandii, Słowacji i Polski). Respondenci wzięli udział w ankiecie przeprowadzonej przez Internet.

Jeśli chodzi o Polaków, 92% z badanych przyznaje, że przekracza dozwoloną prędkość (o kilka km na godzinę), jednocześnie zdając sobie sprawę z tego, że jest ona jedną z głównych przyczyn wypadków i  śmiertelności na drogach. W całej Europie odsetek kierowców przekraczających prędkość wynosi 89%. Największy odsetek osób nagminnie łamiących przepisy notowany jest w Szwecji (93%).

  1. Inne zachowania niebezpieczne

49%  polskich kierowców nie zwalnia w pobliżu robót drogowych (w całej Europie jest to blisko 53% szoferów). Nie mniej kierowców wykonuje manewry wyprzedzania lub zmiany kierunku jazdy bez włączonego kierunkowskazu (46% w Polsce i 55% w EU). Polska odnotowała tu jednak najlepszy wynik spośród państw biorących udział w badaniu; najgorzej jest we Francji i we Włoszech.

Aż 65% polskich i 63% europejskich kierowców nie zachowuje bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu. 46% polskich kierowców (54% w Europie) jeździ po autostradzie środkowym pasem, 12% pasem awaryjnym. Do jazdy bez zapiętych pasów przyznaje się 28% polskich i 21% europejskich kierowców. Najgorzej jest w Grecji, gdzie bez pasów jeździ 47% badanych.

  1. Jazda pod wpływem środków odurzających (alkohol, narkotyki, leki)

Na szczęście całkiem dobre wyniki notujemy w temacie jazdy pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających – tylko 4% Polaków wsiada za kółko po przekroczeniu dozwolonej ilości alkoholu lub podobnie działających substancji. W całej Europie przyznaje się do tego 11% szoferów. Najgorzej jest w Grecji – 10% oraz Belgii – 9%.

Jeśli chodzi o zażywanie leków mogących wpływać na zdolności psychomotoryczne, potwierdza to 7% polskich kierowców, 11% Francuzów, 10% Niemców i tyle samo Belgów. Do jazdy po zażyciu marihuany lub innych narkotyków przyznaje się 3% polskich kierowców (ex aequo z Belgią i Włochami).

  1. Czynniki rozpraszające

Dużym problemem wśród kierowców jest zły nawyk korzystania z telefonów i innych urządzeń mobilnych podczas jazdy. Prowadzą one do wielu niebezpiecznych zachowań ze względu na odwrócenie uwagi kierowcy. Aż 48% Polaków rozmawia przez telefon bez zestawu głośnomówiącego, 28% pisze lub czyta smsy/maile a 47% ustawia nawigację samochodową. To wyniki porównywalne ze Szwecją; gorzej jest tylko we Francji, Belgii i Włoszech. Kierowcom zdarza się też czytanie gazety lub papierowej dokumentacji za kierownicą – w Polsce odsetek ten stanowi 10%; najgorzej jest we Włoszech (13%).

  1. Skłonność do przerywania podroży

Niestety Polacy są najmniej skłonni do przerywania podróży, a to prowadzi w konsekwencji do zmęczenia za kierownicą. Ponad połowa polskich kierowców robi przystanki przeciętnie  po 4 godzinach i 2 minutach a więc najrzadziej spośród wszystkich zmotoryzowanych (w Europie kierowcy deklarują przerwy po 3 godzinach i 2 minutach; najlepiej jest w Holandii).

Bardzo wielu polskich kierowców wyrusza także w dłuższą trasę, gdy już czują się zmęczeni (55%). W Europie świadomość tego, że zmęczenie powoduje takie samo ryzyko jak jazda po pijanemu jest o wiele większe niż w naszym kraju (71% badanych europejczyków ma taką świadomość). Większość Polaków uważa, że senność za kierownicą można pokonać rozmawiając z pasażerem, słuchając radia, pijąc kawę czy otwierając okno. Stereotypy te potwierdzają też w znacznej części kierowcy z Wielkiej Brytanii, Holandii, Słowacji i Grecji.

  1. Agresja na drodze

Badania pokazują także skalę agresji na drogach. 76% polskich respondentów i 80%  Europejczyków bało się chociaż raz agresywnego zachowania innego kierowcy. Obawa ta najsilniejsza jest na terenie Francji i Słowacji (86%) oraz Holandii (65%). 40% Polaków i 54% Europejczyków przyznaje, że rzuca obelgami w kierunku innych kierowców oraz używa klaksonu pod adresem innych użytkowników dróg. Polska pod tym względem ma i tak najlepszy wynik spośród badanych państw; najgorzej jest w Grecji (73%).

Kierowcom często zdarza się także jechać bardzo blisko za irytującym ich kierowcą. Na tzw. zderzaku jeździ 24% Polaków, najczęściej robią to Grecy (45%). Średnia europejska wynosi 31%. Aż 26% polskich szoferów wysiada z pojazdu w celu „rozmówienia się” z innym kierowcą (w Europie zdarza się to 15% kierowców). To stawia nasz kraj na pierwszej pozycji (nawet przed Włochami) tego niechlubnego rankingu.

  1. Styl jazdy

Europejczycy są bardzo krytyczni wobec swoich rodaków. Aż 83% badanych (i 89% Polaków) negatywnie ocenia zachowanie i jazdę innych. Opisując styl jazdy innych kierowców używają najczęściej określenia: nieodpowiedzialni, zestresowani, agresywni, niebezpieczni.

Jednocześnie większość kierowców przypisuje sobie przynajmniej jedną pozytywną cechę: bycie uważnym, spokojnym lub uprzejmym. 97% Europejczyków (i 98% Polaków) dobrze ocenia swoją własną jazdę. Tylko 14% ankietowanych kwestionuje swoje zachowanie na drodze. Tylko 1% spośród badanych uważa się za nieodpowiedzialnych lub niebezpiecznych za kółkiem.

  1. Ranking krajów

Raport ukazuje, że 38% Europejczyków uznaje Szwedów za najbezpieczniejszych i najbardziej odpowiedzialnych kierowców. Kolejne miejsce zajmują Niemcy, Holendrzy i Brytyjczycy.  Za najmniej odpowiedzialnych kierowców w Europie uważa się Włochów, Greków i Polaków (naszych rodaków wskazuje 16% respondentów). Tuż za nami plasują się Francuzi i Hiszpanie.

  1. Podsumowanie

Europejski barometr odpowiedzialnej jazdy opisuje przyzwyczajenia związane z kierowaniem pojazdem. Są wśród nich zarówno niebezpieczne i niekulturalne zachowania oraz dobre praktyk. Większość z ankietowanych (88%) uważa, że ich umiejętności za kółkiem są dobre lub bardzo dobre. Jednocześnie ponad połowa (51%) osób jest zdania, że droga jest i pozostanie miejscem niebezpiecznym, przez co trudno będzie znacznie zmniejszyć liczbę ofiar wypadków drogowych.

Informacja za: www.brd24.pl, www.uwagakierowcy.pl, www.moto.wp.pl, www.menadzerfloty.pl, Raport Europejski barometr odpowiedzialnej jazdy2017