Raport leasingu samochodów dostawczych i ciężarowych w 2015 r.
Wyniki leasingu w 2015 r.
Po I kwartale 2015 r. wyniki leasingu w Polsce są bardzo stabilne. Większość środków klienci firm leasingowych przeznaczyli na inwestycje w dobra ruchome – pojazdy osobowe, dostawcze, ciężarowe oraz maszyny i urządzenia. Dzięki temu na koniec marca br. branża leasingowa odnotowała 3,7% wzrost w zakresie ruchomości i łączną dynamikę na poziomie 3%. Polska zajmuje tym samym siódmą pozycję na mapie europejskiego leasingu, a potencjał naszego rynku nie słabnie.
Ciężarówki napędzają leasing
Związek Polskiego Leasingu opublikował niedawno statystyki krajowe dotyczące I kwartału 2015 r., z których wynika, że łącznie za pośrednictwem leasingu i pożyczki, we wszystkich segmentach, sfinansowano transakcje o wartości ponad 10,5 mld zł.; z czego ruchomości odpowiadają za ponad 10,3 mld zł wartości nowych kontraktów.
Rodzimi przedsiębiorcy najchętniej sięgali po pojazdy osobowe, dostawcze i ciężarowe do 3,5 tony (38,1%). Drugie miejsce zajęło finansowanie maszyn i urządzeń IT (32,4%), a trzecie finansowanie transportu ciężkiego (m.in. samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe, naczepy, przyczepy i autobusy) ? 27%.
Wartość netto finansowania wyniosła odpowiednio: pojazdy osobowe – 3 262,4 mln PLN, pojazdy ciężarowe do 3,5 t. – 763,7 mln PLN, pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 t. – 422,7 mln PLN, ciągniki siodłowe – 1 391,6 mln PLN, naczepy/przyczepy – 592,5 mln PLN, autobusy – 156,7 mln PLN.
Ilość środków oddanych w leasing w badanym okresie wyniosła odpowiednio:
- osobowe – 33 492 sztuki
- ciężarowe – 9 517 sztuki
- o masie do 3,5 t. – 7 875 sztuki
- o masie powyżej 3,5 t. – 1 642 sztuki
-
ciągniki siodłowe – 4 558 sztuki
- naczepy/przyczepy – 4 808 sztuki
- autobusy – 339 sztuki
Mimo tego, że kluczowe dla polskiej branży leasingowej pozostają pojazdy lekkie, także zainteresowanie finansowaniem środków transportu ciężkiego nie słabnie (podobnie jak w poprzednich kwartałach). Świadczy o tym rosnąca dynamika tego segmentu (11,3% rok do roku) oraz łączna wartość nowych transakcji: 2,851 mld zł.
Leasingodawcy liczą na równie dobre wyniki w kolejnych kwartałach 2015r. Wzrosty oczekiwane są zwłaszcza w segmentach pojazdów osobowych, dostawczych i ciężarowych do 3,5 tony, jednak prognozowane są także wzrosty wartości aktywów na rynku transportu ciężkiego.
Nowe wytyczne MIR w sprawie zasad rozliczania funduszy EU w leasingu
Dzięki staraniom ekspertów Związku Polskiego Leasingu oraz Konfederacji Lewiatan przedsiębiorcy, którzy będą chcieli skorzystać z funduszy unijnych w nowej perspektywie budżetowej UE (i jednocześnie z zalet leasingu), będą mogli od teraz otrzymać pełną kwotę dopłaty jednorazowo. Do tej pory trwało to nawet kilka lat.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju opublikowało bowiem niedawno nowe wytyczne, które precyzyjnie określają, na jakich zasadach można otrzymać refundację. Od teraz firma starająca się o środki UE, we wniosku o dofinansowanie musi wskazać firmę leasingową, jako stronę upoważnioną do poniesienia wydatku na zakup dobra podlegającego refundacji. Po dokonaniu wszystkich formalności cała kwota refundacji wpłynie na rachunek beneficjenta (wypłata refundacji nastąpi jednorazowo, a okres trwałości rozpocznie się w momencie odbioru przedmiotu).
Nowe procedury zapewne pozytywnie wpłyną na obraz całego rynku leasingowego i zachęcą przedsiębiorców do tej formy finansowania.
Podsumowując
Leasing nie obciąża płynności finansowej firmy, nie wymaga też od przedsiębiorcy zaangażowania kapitału, daje za to duże szanse na rozwój. Widać to bardzo wyraźnie także w przypadku firm transportowych. Pozytywne opinie przedsiębiorców znajdują odzwierciedlenie w wynikach rynkowych firm leasingowych. Przedsiębiorcy finansują szeroki zakresu aktywów, zwłaszcza z wyróżniającą pozycją pojazdów.
Teraz kiedy będą łatwiejsze zasady rozliczania funduszy UE w leasingu, firmy transportowe z pewnością jeszcze chętniej skorzystają z funduszy unijnych w nowej perspektywie budżetowej UE.