Limity prędkości na europejskich drogach 2014

2/5 - (1 vote)

ograniczenie predkosciLimity prędkości na europejskich drogach

Podróżując samochodem po Europie powinniśmy znać limity prędkości jakie obowiązują w poszczególnych krajach, przez które zamierzamy przejeżdżać. Z zasady ograniczenia prędkości dzielą się ze względu na rodzaj drogi oraz na rodzaj pojazdu, jakim się poruszamy. Warto też pamiętać o tym, że zgodnie z Konwencją Wiedeńską nasz samochód musi spełniać wymagania kraju, w którym jest zarejestrowany. Oto krótki przewodnik po prawie drogowym w wybranych państwach starego kontynentu.

 

Dopuszczalne prędkości na drogach w Polsce

W Polsce 31.12.2010r. weszła w życie nowelizacja ustawy prawo o ruchu drogowym, która zbliżyła dopuszczalne prędkości na naszych drogach do uregulowań unijnych. Tym samym na autostradach możemy jechać z prędkością maksymalną 140 km/h w przypadku samochodów osobowych, motocykli i samochodów ciężarowych do 3,5t oraz 80 km/h w przypadku innych pojazdów lub zespołów pojazdów. Dodatkowo samochód ciężarowy przewożący osoby poza kabiną kierowcy nie może przekraczać prędkości 50 km/h.

Na drogach ekspresowych dwujezdniowych dopuszczalne jest 120 km/h dla samochodów osobowych, motocykli i samochodów ciężarowych do 3,5t oraz 80 km/h dla innych pojazdów lub zespołów pojazdów. Na drodze ekspresowej jednojezdniowej dopuszczalne limity wynoszą odpowiednio 100 km/h dla samochodów osobowych, motocykli i samochodów ciężarowych do 3,5t oraz 80 km/h dla innych pojazdów lub zespołów pojazdów.

W terenie zabudowanym zakazane jest przekraczanie prędkości 50 km/h w godzinach 5.00-23.00 oraz 60 km/h w godzinach 23.00-5.00. Poza obszarem zabudowanym na drodze jednojezdniowej możemy jechać do 90 km/h w przypadku samochodów osobowych, motocykli i samochodów ciężarowych do 3,5 t. oraz do 70 km/h w przypadku innych pojazdów lub zespołów pojazdów. Jeśli istnieją co najmniej dwa pasy ruchu dla każdego kierunku jazdy możemy poruszać się z prędkością do 100 km/h odpowiednio dla samochodów osobowych, motocykli i samochodów ciężarowych do 3,5 t. oraz do 80 km/h dla innych pojazdów lub zespołów pojazdów.

W Polsce jako standardowe wyposażenie samochodu wymagana jest gaśnica i trójkąt ostrzegawczy.

Mimo tego, że krajowe przepisy nie są wcale restrykcyjne w porównaniu z innymi krajami Europy, to jednak nie są one dostosowane do warunków panujących na polskich drogach. W związku z tym nasz kraj jest zaliczany do nieprzyjaznych kierowcom.

 

Domyślne ograniczenia obowiązujące w różnych krajach

Oto wykaz ograniczeń, obowiązujących w wybranych krajach Europy, z podziałem na auta osobowe oraz samochody ciężarowe:

  • w Austrii w terenie zabudowanym prędkość maksymalna jest ograniczona do 50 km/h, poza obszarem zabudowanym do 100 km/h i do 80 km/h dla samochodów z ciężką przyczepą oraz do 70 km/h dla ciężarówek z ciężką przyczepą. Na autostradach wolno jechać 130 km/h w przypadku samochodów osobowych oraz 100 km/h dla samochodów ciężarowych (80 dla ciężarówek z ciężką przyczepą).
  • W czechach w terenie zabudowanym prędkość maksymalna jest ograniczona do 50 km/h, poza obszarem zabudowanym do 90 km/h oraz do 130 km/h dla osobówek na drogach ekspresowych i do 80 km/h dla samochodów ciężarowych. Na autostradach obowiązuje limit 130 km/h dla osobówek i 80 km/h dla samochodów ciężarowych.
  • We Francji w terenie zabudowanym wolno poruszać się z prędkością do 50 km/h, poza miastami 90 km/h (80 podczas deszczu), a na drogach ekspresowych 110 km/h (100 jeśli pada). Samochody ciężarowe mają limit od 90-110 km/h poza obszarem zabudowanym i 80 km/h na autostradach. Na autostradach zarówno samochody osobowe, jak i ciężarowe mogą jechać 130 km/h jeśli jest ładnie, a 110 km/h jeśli jest brzydka aura.
  • W Hiszpanii prędkość maksymalna w terenie zabudowanym jest ograniczona do 50 km/h, poza terenem zabudowanym 90 km/h na drogach jednojezdniowych bez pobocza, 100 km/h na drogach jednojezdniowych z poboczem dla osobówek i 70-80 km/h dla samochodów ciężarowych. Na autostradach osobówkom wolno jechać 120 km/h, a samochodom ciężarowym 80 km/h.
  • W Holandii w terenie zabudowanym obowiązują limity do 50 km/h, poza terenem zabudowanym wolno jeździć 80-100 km/h kierowcom samochodów osobowych oraz 80 km/h samochodów ciężarowych. Na autostradach nie wolno jeździć z prędkością mniejszą niż 60 km/h i większą niż 120 km/h.
  • W Niemczech w terenie zabudowanym pojedziemy z prędkością do 50 km/h i 100 km/h poza terenem zabudowanym dla samochodów osobowych oraz 60-80 km/h dla samochodów ciężarowych. Na autostradach dla osobówek zalecana jest prędkość 130 km/h (w niektórych miejscach ograniczenia od 80 do 140 km/h), a dla samochodów ciężarowych 80-100 km/h.
  • Na Słowacji w terenie zabudowanym pojedziemy do 50 km/h, poza terenem zabudowanym nie szybciej niż 90-130 km/h samochodem osobowym i 80 km/h ciężarówką. Na autostradach osobówki mogą poruszać się z prędkością do 130 km/h, a ciężarówki do 80 km/h.
  • Na Węgrzech w miastach nie wolno podróżować szybciej niż 50 km/h, poza terenem zabudowanym prędkość maksymalna wynosi 90-110 km/h dla aut osobowych i 70 km/h dla aut ciężarowych oraz na autostradach odpowiednio 130 km/h i 80 km/h.
  • W Wielkiej Brytanii należy pamiętać przede wszystkim o ruchu lewostronnym oraz innym systemie metrycznym, w którym prędkości wyrażone są w milach (mph). I tak w terenie zabudowanym obowiązuje limit 30 mph, czyli 50 km/h a poza nim 60-70 mph (100-115 km/h) dla aut osobowych i 40-60 mph (65-95 km/h) dla ciężarówek w zależności od ich masy całkowitej. Na autostradach limit wynosi odpowiednio 70 mph (115km/h) i 56-60 mph (90-95 km/h) w zależności od masy całkowitej samochodu ciężarowego.
  • We Włoszech pozwala się jeździć 50 km/h w terenie zabudowanym, poza nim samochody osobowe obowiązują limity 100 km/h na drogach dwupasmowych i ekspresowych, 90 km/h na zwykłych drogach oraz 70 km/h dla samochodów ciężarowych. Na autostradach prędkość maksymalna wynosi 130 km/h dla osobówek i 80 km/h dla ciężarówek.

 

Podsumowanie

Jak wynika z badań, gro kierowców nie wie z jaką prędkością można jeździć w Polsce w terenie zabudowanym i na drogach szybkiego ruchu. Kierowcy rzadko także traktują ograniczenia prędkości poważnie. Jeszcze gorzej jest z wiedzą na temat limitów prędkości w innych krajach europejskich. A niestety, ci którzy nie przestrzegają przepisów, mogą liczyć się z wysokimi mandatami za wykroczenia drogowe.