O czym muszą wiedzieć przewoźnicy delegujący kierowców na teren Republiki Czeskiej?
Warunki pracy i płacy dla obcokrajowców świadczących usługi w Czechach
W Czechach pojawiły się nowe wymagania dotyczące kierowców w transporcie międzynarodowym. Potwierdził to oficjalnie Główny Inspektor Państwowej Inspekcji Pracy. Od kierowcy delegowanego do pracy na terytorium Czech wymaga się posiadania stosownej dokumentacji potwierdzającej zatrudnienie w języku czeskim (umowę o pracę, umowę zlecenie). Za naruszenia tego obowiązku grożą naprawdę wysokie kary finansowe.
Oprócz wymogu dokumentacji kierowcy międzynarodowi mogą, ale wcale nie muszą podlegać czeskim przepisom związanym np. z płacą minimalną.
Republika Czeska z dniem 1 kwietnia 2017 r. wdrożyła do swojego prawa przepisy unijnej dyrektywy Rady 2014/67/UE w sprawie egzekwowania dyrektywy 96/71/WE dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług. Tym samym zobowiązano wszystkich zagranicznych pracodawców delegujących pracowników do pracy tymczasowej w Republice do przedstawienia kopii dokumentów świadczących o zatrudnieniu. Dotyczy to także pracowników mobilnych, w tym przewoźników drogowych.
Kierowcy w transporcie międzynarodowym muszą mieć przy sobie umowę o pracę przetłumaczoną na język czeski (lub inne pisemne potwierdzenie zawarcia umowy między delegowanym a pracownikiem). Dokumenty te nie muszą być tłumaczone przez przysięgłego tłumacza więc można skorzystać z gotowych szablonów umów przetłumaczonych na dany język. Zaleca się także wyposażenie kierowcy w formularz A1, potwierdzający któremu ustawodawstwu w zakresie zabezpieczenia społecznego podlega dany pracownik. Dodatkowo pracownicy spoza UE powinni posiadać przy sobie dokument poświadczający ich pobyt w kraju członkowskim oraz miejsce zamieszkania.
Nad przestrzeganiem przepisów czuwa Państwowa Inspekcja Pracy oraz Regionalne Inspektoraty Pracy. Organy kontroli za brak stosownej dokumentacji mogą nałożyć na przedsiębiorstwo grzywnę wysokości 500 000 CZK tj. prawie 83 000 PLN.
Jeśli chodzi natomiast o stosowanie minimalnego wynagrodzenia, odpowiedniej wartości gwarantowanego wynagrodzenia oraz dodatkowych świadczeń (za godziny nadliczbowe płacy minimalnej), to zgodnie z czeskim Kodeksem pracy w stosunku do pracownika z innego kraju członkowskiego UE oddelegowanego do pracy w ramach transgranicznego świadczenia usług obowiązuje prawo Republiki Czeskiej, o ile jest dla niego bardziej korzystne. Dotyczy to także maksymalnego czasu pracy i minimalnego okresu odpoczynku, minimalnego okresu trwania urlopu w roku kalendarzowym lub proporcjonalnej jego części, bezpieczeństwa i ochrony zdrowia podczas pracy, czy równego traktowania w miejscu pracy. Ocena co jest bardziej korzystne zależy od stosunku prawno-pracowniczego zawartego między pracodawcą wysyłającym pracownika w ramach międzynarodowego świadczenia usług a danym pracownikiem.
Minimalna stawka godzinowa w Czechach uzależniona jest od zaklasyfikowania pracownika do danej grupy pracy. Jeśli chodzi o kierowców pojazdów do 3,5t. stawka ta wynosi 72,90 CZK (ok. 12 zł), w przypadku kierowców powyżej 3,5t stawka ta równa jest 80,50 CZK (ok. 13 zł). Polscy przewoźnicy nie muszą zatem bardzo martwić płacą minimalną, gdyż w Polsce stawka godzinowa jest zbliżona do tej w Czechach.
Uwaga!!! Rozporządzenia o minimalnym wynagrodzeniu, odpowiadającym najniższemu poziomowi gwarantowanego wynagrodzenia oraz wypłacaniu nadgodzin i minimalnej długości urlopu wypoczynkowego w roku kalendarzowym lub jego proporcjonalnej części nie stosuje się w przypadku, gdy czas delegacji pracownika w celu wykonywania pracy w ramach transgranicznego świadczenia usług w Republice Czeskiej nie przekroczy łącznie 30 dni w roku kalendarzowym.
Czesi nie wprowadzili przepisów o delegowaniu w transporcie w takiej formie jak Niemcy, czy Francuzi. Republika dostosowała jedynie swoje prawo do postanowień dyrektywy wdrożeniowej, która systematyzuje zasady dotyczące delegowania pracowników w ramach świadczenia usług. W stosunku do obcokrajowców obowiązują czeskie przepisy prawne, ale tylko wówczas, gdy analogiczne przepisy w państwie członkowskim UE wysyłającym pracownika w ramach międzynarodowego świadczenia usług, okażą się mniej korzystne dla pracownika. Korzystność ta oceniana jest w przypadku każdego prawa wynikającego ze stosunku prawno-pracowniczego oddzielnie.
Obowiązkiem pracownika delegowanego do pracy na teren Czech jest jednak posiadanie kopii dokumentów przetłumaczonych na język czeski, potwierdzających zatrudnienie w miejscu pracy. Przepisy te obowiązują od 01.04.2017 r., jednak jak do tej pory żadna polska firma transportowa nie została ukarana w związku z brakiem umowy o pracę w pojeździe. Czesi zapowiadają jednak już w najbliższym czasie kontrole drogowe, sprawdzające wymogi delegowania w transporcie.
Informacja za: www.zmpd.pl, www.koben.pl, www.etransport.pl, www.suip.cz, www.cargonews.pl