Rynek i przemysł motoryzacyjny a transport drogowy
Branża samochodowa w Polsce w 2016 r. – raport
- Udział samochodów ciężarowych w całości parku samochodowego
- Najpopularniejsze marki
- Pierwsze rejestracje
- Wpływ branży motoryzacyjnej na transport
- Podsumowanie
Polska branża motoryzacyjna odgrywa niezwykle ważną rolę w gospodarce narodowej. W ostatnim czasie bije ona rekordy produkcji i sprzedaży. Rozkwita zarówno rodzimy rynek, jak i eksport przemysłu motoryzacyjnego. Wysoki popyt utrzymuje się we wszystkich segmentach (samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe, autobusy). Eksport pojazdów, przyczep i naczep osiągnął w 2016 r. wartość aż 10,9 mld zł.
Branża samochodowa ma bezpośredni wpływ na branżę transportową. W 2016 r. branża ta znacznie zwiększyła swoje zakupy. Wyleasingowano 9,7 tys. samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony, których wartość wzrosła o 27%. Przewoźnicy co roku odmładzają także swój tabor. Takie dane płyną z corocznego raportu branży, opracowanego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
Największa polska organizacja pracodawców branży motoryzacyjnej PZPM przygotowała kolejny raport na temat branży samochodowej w 2016 r. Analizie poddano m.in. park samochodów osobowych, ciężarowych, dostawczych, ciągników samochodowych, samochodów specjalnych ora autobusów. Ze względu na obszerność tematu, w niniejszym opracowaniu przedstawione zostaną w szczególności dane na temat samochodów ciężarowych. Dane ujęte w raporcie pochodzą z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
W 2016 r. udział samochodów ciężarowych, specjalnych, ciągników samochodowych i lekkich dostawczych w całości parku samochodowego wyniósł 13% (podobnie jak rok wcześniej). Park zarejestrowanych pojazdów ciężarowych, ciągników drogowych i pojazdów specjalnych wyniósł ogółem 1113,9 tys. sztuk oraz 2637,9 tys. sztuk w segmencie pojazdów dostawczych. Park pojazdów zaktualizowanych w ostatnich pięciu latach wyniósł natomiast ogółem 2655,6 tys. sztuk (o 2% więcej w stosunku do roku 2015). Wyróżniono przy tym 645,1 tys. ciężarówek o dmc powyżej 3,5 tony, ciągników samochodowych i samochodów specjalnych (o 3,2% więcej niż przed rokiem). 57,3% samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony (w tym ciągniki siodłowe) należało do osób indywidualnych a 42,7% do firm.
Jeśli chodzi o pojazdy ciężkie (samochody ciężarowe, specjalne i ciągniki siodłowe powyżej 16 ton), to zaktualizowany park wyniósł tu 460,6 tys. sztuk (o 5,9% więcej niż rok wcześniej). 35% całości tej grupy liczyły pojazdy od 11-21 lat, 32% pojazdy od 5-10 lat, pojazdy najmłodsze do 4 lat stanowiły 22%, a najstarsze (ponad 20-letnie) 11%. 45,2% z całego parku najcięższych pojazdów zarejestrowane było na firmy, pozostałe na osoby indywidualne.
Na koniec 2016 r. zarejestrowanych było także 296,9 tys. ciągników samochodowych o dmc równej lub większej od 16 ton (o 7% więcej niż w 2015 r.). Najliczniejsze były ciągniki liczące od 5-10 lat (37,4%). Na koniec 2016 r. w zaktualizowanej części parku liczba zarejestrowanych ciągników samochodowych była większa od liczby zarejestrowanych samochodów ciężarowych o 31,2 tys. Zarejestrowanych było także 472,5 tys. przyczep i naczep ciężarowych oraz specjalnych (pow. 3,5t. a także 1064,2 tys. przyczep lekkich.
Najpopularniejszą marką wśród aut ciężarowych do 4 lat był DAF (18,4% udział w rynku), MAN (18,2%) i Mercedesem-Benz (16,9%). W grupie pojazdów od 5-10 lat znalazł się MAN (21%), DAF (17%) i Mercedesem-Benz (13,9%). Samochody od 11 do 21 lat stanowią wciąż największy udział w rynku (36%).
W segmencie ciężkich pojazdów do 4 lat przoduje DAF (20% udział), następne jest Volvo (17,5%) oraz MAN (17,1%). W grupie od 5-11 lat na pierwszym miejscu jest MAN (19%), DAF (18,9%) i Scania (15,9%).
Najpopularniejszy wśród nowych pojazdów o dmc większej od 3,5 tony był DAF, następny MAN i Volvo. W segmencie najcięższym wygrał DAF, Volvo i Scania.
W całym 2016 r. fabryki motoryzacyjne w Polsce wyprodukowały 122 tys. samochodów ciężarowych i ciągników drogowych (o 0,9% więcej niż przed rokiem). Pierwsze rejestracje nowych samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony sięgnęły 26 628 sztuk (o 18,7% więcej niż rok wcześniej, wynik ten był lepszy niż rekordowy z 2007 r.). Pierwsze rejestracje nowych samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub większej niż 16 ton wyniosły 24 431 sztuk (o 20,7% więcej niż w 2015 r.). W segmencie samochodów ciężarowych najliczniej rejestrowano ciągniki siodłowe – było ich 21 042 sztuki (o 23,7% więcej). Ciągniki samochodowe stanowiły 79% całego rynku. Zarejestrowano także 73,8 tys. nowych przyczep i naczep; największa grupę stanowiły platformy i skrzynie.
-
Wpływ branży motoryzacyjnej na transport
Łączna wartość wyleasingowanych przez firmy transportowe samochodów ciężarowych o dmc pow. 3,5 tony, ciągników siodłowych, naczep i przyczep wyniosła w 2016 r. 14,47 mld zł (o trzy miliardy zł więcej niż w 2015 r.). W 2016 r. przeciętna flota firm liczyła 6,1 samochodu ciężarowego. Najnowsze pojazdy ciężarowe z silnikami Euro VI stanowiły 25%, co oznacza że przewoźnicy z roku na rok odmładzają swoje floty.
Branża samochodowa w Polsce jest pierwszą pod względem wielkości nakładów, drugą pod względem wielkości przychodów oraz trzecią pod względem wielkości zatrudnienia. Biorąc pod uwagę produkcję pojazdów, części i akcesoriów, handel oraz usługi związane z motoryzacją, polska branża motoryzacyjna należy też do największych w Europie Środkowo-Wschodniej. Głównym motorem wzrostu tej branży w najbliższych latach będzie potrzeba wymiany parku pojazdów na nowocześniejszy, bardziej ekonomiczny i ekologiczny. Szczególne znaczenie odegrają tu rzecz jasna firmy z sektora transportu drogowego.
Informacja za: www.pzpm.org.pl Branża Motoryzacyjna Raport 2017