Nowe zasady dotyczące płacy minimalnej w Finlandii

4/5 - (1 vote)

Co powinni wiedzieć o delegowaniu polscy przewoźnicy wykonujący tam przewozy?

  1. Zgłaszanie pracowników do fińskiego systemu
  2. Przedstawiciel na terenie Finlandii
  3. Wypłata należnego wynagrodzenia
  4. Podsumowanie

Co powinni wiedzieć o delegowaniu polscy przewoźnicy wykonujący tam przewozy?

Od początku września br. na terenie Finlandii weszły nowe obowiązki dotyczące płacy minimalnej dla pracowników delegowanych. Dotyczą one wypłaty stawki minimalnej, powołania przedstawiciela oraz zgłaszania pracowników za pośrednictwem dedykowanego portalu internetowego przed  rozpoczęciem prac. Jeśli chodzi o zakres obowiązywania nowych zasad w sektorze transportu, to przepisy odnoszą się do przewozów kabotażowych oraz przewozów międzynarodowych na rzecz fińskich usługobiorców. Nie obowiązują one przewozów tranzytowych.

Polskie przedsiębiorstwa transportowe rzadko jeżdżą na tym kierunku, niemniej jednak te które specjalizują się w transporcie do Finlandii muszą od teraz przestrzegać zasad odnoszących się do płacy minimalnej dla kierowców.

  1. Zgłaszanie pracowników do fińskiego systemu

Przepisy o płacy minimalnej w Finlandii nie odnoszą się bezpośrednio do branży transportowej. Mają one zastosowanie do wszystkich firm, które delegują swoich pracowników w ramach umowy między przedsiębiorstwem delegującym a odbiorcą usług. Wynika to z fińskiej ustawy Act on Posting Workers nr 447/2016 oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/67/UE z dnia 15 maja 2014 r. W sektorze transportu wytyczne te dotyczą kabotażu oraz przewozów międzynarodowych, gdy odbiorca usługi znajduje się na terytorium Finlandii.

Firmy, które spełniają te warunki (najczęściej obsługują tamtejszy rynek regularnie) przed podjęciem pracy na terytorium Finlandii muszą zgłosić swoich kierowców za pośrednictwem fińskiego portalu Inspekcji Pracy www.tyosuojelu.fi. Brak zgłoszenia może wiązać się z nałożeniem grzywny w wysokości od 1.000 do 10.000 euro.

Zgłoszenia można dokonać w języku fińskim, szwedzkim oraz angielskim. Nie jest tu jednak wymagana rejestracja czy logowanie. W zgłoszeniu należy określić czy jest to pierwsze powiadomienie o delegowaniu, czy powiadomienie uzupełniające. Następnie trzeba wpisać nazwę firmy delegującej oraz identyfikator fińskiego przedsiębiorstwa (jeśli takowego nie posiadamy należy wpisać nr NIP EU lub nr licencji transportowej). W kolejnych sekcjach trzeba określić osobę odpowiedzialną za przedsiębiorstwo (właściciela lub osobę z KRS). W kolejnych krokach należy oznaczyć firmę zlecającą przewóz oraz określić branżę, w ramach której pracownik będzie wykonywał swoje zadania. W przypadku branży transportowej należy podać także szczegółowe dane adresowe na temat miejsca załadunku i rozładunku. W ostatnim etapie należy określić szacunkową liczbę pracowników oraz początek i koniec okresu delegowania.

Jeżeli wskażemy, że okres delegowania jest dłuższy niż 10 dni, należy uzupełnić dodatkowo dane przedstawiciela w Finlandii. Potwierdzenie wysłania zgłoszenia zostanie przesłane na podany adres mailowy.

Uwaga!!! Wydrukowane zgłoszenie oraz umowa o pracę musi znajdować się w pojeździe. Dodatkowo dla pracowników spoza UE wymagane są dokumenty potwierdzające zezwolenie na pracę i pobyt.

  1. Przedstawiciel na terenie Finlandii

Jak już wspomniano wcześniej obowiązek posiadania przedstawiciela (i wpisania go w zgłoszenie) musi zostać spełniony wówczas, gdy przewoźnik deleguje swojego kierowcę na więcej niż 10 dni roboczych. Należy wziąć tu pod uwagę wszystkie okresy delegowania w ciągu czterech miesięcy poprzedzających zakończenie okresu delegowania w odniesieniu do wszystkich delegowanych pracowników.

Należy w takim wypadku wyznaczyć osobą, z którą pracownik delegowany i organy kontrolne będą mogły się kontaktować. Osoba ta, musi być upoważniona do odbierania dokumentów oraz wezwań, a także składania dokumentów urzędowych i reprezentowania przedsiębiorstwa w sądzie. Przedstawicielem może być osoba prawna lub fizyczna, firma księgowa lub inny dostawca usług związany z oddelegowanymi pracownikami np. kontrahent firmy.

  1. Wypłata należnego wynagrodzenia

Oczywiście bardzo ważnym aspektem sprawy jest także konieczność wypłacania kierowcom delegowanym płacy minimalnej wynikającej z układu zbiorowego dla transportu. Płaca ta wynosi obecnie od 13 do 15 euro (brutto) za godzinę; w zależności od stażu pracy i rodzaju uprawnień kierowcy.

Uwaga!!! Jeśli okres delegowania przekracza 10 dni wymagane jest przechowywanie na terytorium Finlandii ewidencji czasu pracy oraz potwierdzenia wypłaty wynagrodzenia. Jeśli okres delegowania nie przekracza 10 dni potwierdzenie wypłaty wynagrodzenia może być   przechowywane w firmie (przez okres dwóch lat).

  1. Podsumowanie

Finlandia to kolejny kraj, który wprowadził płacę minimalną dla firm prowadzących działania na jej terytorium. Przepisy te pod pewnymi warunkami dotyczą też zagranicznych firm transportowych, których kierowcy w okresie delegowania wykonują pracę na terenie Finlandii. Mowa tu jednak wyłącznie o kabotażu oraz przewozach międzynarodowych.

Przedsiębiorstwo delegujące kierowców musi zgłosić swoich pracowników do fińskiego systemu Inspekcji Pracy oraz wypłacać im należne wynagrodzenie na poziomie obowiązującym w Finlandii. Trzeba także powołać swojego przedstawiciela, jednakże tylko wtedy gdy okres oddelegowania do pracy w Finlandii wszystkich pracowników danego przedsiębiorstwa przekracza 10 dni (liczą się tu 4 ostatnie miesiące kalendarzowe). Dodatkowo kierowca na wypadek kontroli drogowej musi wozić przy sobie potwierdzenie zgłoszenia, umowę o pracę oraz potwierdzenie rozliczenia i wypłaty wynagrodzenia minimalnego.

Informacja za www.40ton.net, www.inelo.pl, www.ocrk.pl, www.tyosuojelu.fi