Opłaty drogowe e-myto w Słowenii

Co warto wiedzieć o opłatach drogowych w Słowenii?

 Winiety w Słowenii

  1. Gdzie obowiązują winiety?
  2. Kiedy winieta jest ważna?
  3. Gdzie kupić winietę?
  4. Nadzór i kary.
  5. Transport ciężki
  6. Opłaty dla pojazdów powyżej 3,5t.
  7. Bezgotówkowe formy rozliczania opłat drogowych.
  8. Podsumowując.

W Republice Słowenii obowiązkiem opłaty objęte jest ok. 700 km autostrad, dróg szybkiego ruchu, niektórych dróg krajowych I-klasy a także przejazd tunelem pod masywem Karawanki. Myto muszą płacić wszyscy; jego wysokość różni się jednak od określonego czasu (dla pojazdów poniżej 3,5 tony) lub od liczby przejechanych kilometrów i klasy emisji spalin w przypadku pojazdów o wyższej masie. Niestety opłaty za słoweńskie autostrady są stosunkowo drogie, jednak drogi utrzymane są tam w bardzo dobrym stanie. Wszystkimi słoweńskimi autostradami oraz drogami szybkiego ruchu zarządza firma DARS.

opłaty drogowe Słowenia

Co jeszcze muszą wiedzieć przewoźnicy korzystający z tras na terenie Słowenii?

 

  1. Gdzie obowiązują winiety?

Słowenia system poboru opłat drogowych wprowadziła już w latach 70, dlatego należy do pionierów w Europie. Jak już wspomniano wcześniej w Słowenii obowiązują opłaty drogowe dla wszystkich kierowców poruszających się po autostradach i wyznaczonych odcinkach dróg krajowych, bez względu na ich narodowość.

 

Od 1 lipca 2008 r. pojazdy do 3,5 tony (samochody osobowe, małe ciężarówki i motocykle) muszą być wyposażone w winietę czasową – Vinjeta. Jej ważność to:

  • 1 tydzień (koszt 15 euro),
  • 1 miesiąc (koszt 30 euro)
  • lub 1 rok (koszt 110 euro).

Pojazdy klasy 2B tj. furgonetki, vany, busy i dostawczaki muszą zapłacić proporcjonalnie dwa razy więcej.

 

  1. Kiedy winieta jest ważna?

Winieta jest ważna tylko wtedy, gdy znajduje się po lewej wewnętrznej stronie przedniej szyby pojazdu i można odczytać jej parametry z zewnątrz (nie można zatem przenosić ją na inne pojazdy). Winietę należy umieścić w odpowiednim miejscu przed wjazdem na drogę objętą opłatą.

 

  1. Gdzie kupić winietę?

Winietę można kupić w sklepach, kioskach, na stacjach benzynowych (również w krajach sąsiednich tj. w Austrii i na Węgrzech), na stacjach poboru opłat DARS, czy w słoweńskim Automobilklubie.

 

  1. Nadzór i kary.

Obowiązek posiadania winiet wynika z Ustawy rządowej o drogach objętych systemem winiet. Nadzór nad drogami objętymi opłatami sprawuje policja, inspektorat ruchu drogowego, służba celna i nadzorcy akredytowani przez DARS. Mandat za brak ważnej winiety wynosi od 300 do 800 euro.

 

  1. Transport ciężki

Gros polskich firm wykonuje transport w relacjach Polska/Słowenia, Słowenia/Polska. Republika Słowenii to także kraj tranzytowy dla ciężarówek jadących np. do Chorwacji. Często stamtąd przewoźnicy jadą również dalej do Włoch, Austrii i Węgier, a także do innych krajów europejskich i z powrotem. Na terenie Słowenii popularny jest również kabotaż. Przewoźnicy zainteresowani transportem towarów do/z i przez Słowenię muszą pamiętać o konieczności rozliczania opłat drogowych. W odniesieniu do pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita jest równa lub wyższa 3,5 tony wykup myta obowiązuje na około 82% autostrad i dróg ekspresowych w całym kraju.

 

  1. Opłaty dla pojazdów powyżej 3,5t.

Pojazdy powyżej 3,5 tony (ciężarówki, autobusy i ciężkie samochody kempingowe) podlegają opłacie w zależności od:

  • kategorii pojazdu,
  • liczby osi,
  • klasy emisji spalin
  • liczby przejechanych kilometrów.

Kierowcy tychże pojazdów płacą myto na bramkach poborowych na autostradach. Będzie tak do momentu wprowadzenia elektronicznego systemu poboru opłat.

Stawki

Kierowcy mają do dyspozycji trzy metody płatności:

  • gotówką,
  • za pomocą niektórych kart paliwowych (np. DKV, E100, EuroShell, Eurowag, UTA)
  • wybranych kart płatniczych.

 

  1. Bezgotówkowe formy rozliczania opłat drogowych.

Istnieją też inne sposoby bezgotówkowych rozliczeń tj. pre-paid i post-paid.

 

  • Pre-paid:

    Metoda pierwsza jest możliwa przy wykorzystaniu kart chipowych DARS przypisanych do danego pojazdu lub urządzenia pokładowego OBU ABC TAG.

Kartę DARS można otrzymać bezpłatnie w punktach poboru opłat. Warunkiem korzystania z niej jest doładowanie minimalną kwotą 22 euro. Karta pozwala na uiszczanie opłaty przez przyłożenie jej do specjalnego czytnika.

Urządzenie pokładowe pozwala natomiast na dokonanie opłaty w pełni elektronicznie (w momencie przejazdu obok stacji poboru opłat). System ABC funkcjonuje w Słowenii od 1995 r. Konto można doładować gotówką, kartą płatniczą lub kartą paliwową a także online (przelewem bankowym) na portalu DARS. Kierowcy pojazdów o klasie emisji spalin EURO 3 i więcej korzystający z urządzenia pokładowego TAG lub kart DARS mogą uzyskać do kilkunastu procent rabatu (w zależności od kwoty doładowania).

Warto pamiętać, że opłata w Słowenii jest obciążona podatkiem VAT. Firmy, które zarejestrują się w systemie DARS d.d. mogą otrzymać paragony uprawniające do zwrotu tego podatku.

 

  • Post-paid

    Przeznaczona dla posiadaczy kart paliwowych, umożliwia natomiast rozliczenie opłaty drogowej na podstawie faktury z odroczonym terminem płatności. Wykorzystuje się tu również karty DARS oraz urządzenia TAG. Dzięki tej metodzie kierowca nie musi jednak opuszczać pojazdu na stacjach poboru opłat celem doładowania konta więc jest to bardzo wygodne. Przy korzystaniu z trybu post-paid nie ma niestety możliwości skorzystania z żadnych rabatów.

 

Słoweński operator DARS nie wydaje już także nowych urządzeń pokładowych. Można korzystać z urządzeń wcześniej udostępnionych również w innych pojazdach. Należy jednak przerejestrować je u operatora.

 

  1. Podsumowując

Istnieje kilka różnych metod płatności za drogi na terenie Słowenii. Różnią się one przede wszystkim od kategorii pojazdu. Pojazdy do 3,5 tony muszą posiadać obowiązkowo winietę na określony czas. Dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony myto można opłacać za każdym przejazdem przez punkt poboru. Płatność można uiszczać z góry w jednym z punktów dystrybucyjnych (poprzez doładowanie), bezpośrednio w autostradowych punktach poboru lub może być ona odroczona i regulowana na podstawie rzeczywistych przejazdów. Metoda post-paid weszła w życie dopiero niedawno i jest ona zwiastunem uruchamiania systemu e-myta w Republice Słowenii.