Nowe przepisy w Skandynawii 2014/2015
Coraz więcej polskich przewoźników jeździ do Skandynawii, dlatego też warto wiedzieć o zmianach w przepisach tych północnych krajów.
Skandynawia jest bardzo wymagającym terenem do przewozu ładunków, zwłaszcza w okresie zimowym, który przychodzi zdecydowanie szybciej niż u nas. Z tego też powodu, u naszych północnych sąsiadów, na przewoźników nałożono wymóg wyposażenia wszystkich pojazdów przekraczających całkowitą masę własną 3,5 tony w zimowe opony. Co ważne, podczas rutynowej kontroli policja ma prawo ocenić stan techniczny bieżników, jak i samych opon. Norwegia w tym temacie postanowiła pójść o krok dalej i w celu zwiększenia bezpieczeństwa na swoich drogach od 1 stycznia 2015 roku wprowadza obowiązek zimowego ogumienia także dla naczep ciągników siodłowych. Srogie zimy, zaskakujące kierowców warunki atmosferyczne charakteryzują skandynawski transport, dlatego tak ważne jest, aby pojazd był odpowiednio przygotowany do przewozu towarów.
Warto zapamiętać, że początek zimy to w krajach skandynawskich wzmożone kontrole drogowe, których celem jest ocena stanu technicznego ciężarówek. Nie należy zatem zwlekać z wymianą opon w pojazdach, które wysyłane są na północ, gdyż letnie ogumienie lub słabej jakości zimowe może być przyczyną zatrzymania pojazdu do czasu poprawy lub wymiany opon.
Przy okazji należy wspomnieć o głośnej już dyrektywie siarkowej, która akurat dla transportowych relacji ze Skandynawią ma bardzo duże znaczenie. Przewoźnicy z nowym rokiem powinni niestety liczyć się ze zwiększeniem kosztów transportu, gdyż armatorzy dostosowując jakość paliwa do wymagań unijnych będą zmuszeni podnieść ceny przejazdu promem. O ile wzrosną koszty? Trudno jeszcze dzisiaj odpowiedzieć na to pytanie, można tylko liczyć na to, że transport w kierunku północy pozostanie opłacalnym dla polskich przedsiębiorstw transportowych.
Źródło: wwwmojafirma.infor.pl