Opłaty drogowe w Austrii
Republika Austrii posiada 2175 km dróg płatnych. Pojazdy, których DMC nie przekracza 3,5t wykupują winiety. Natomiast te, które mają powyżej 3,5t dopuszczalnej masy całkowitej, obowiązuje elektroniczny system poboru opłat. Austriacki system nazywa się ?GO?, natomiast urządzenia montowane w autach ?GO-BOX?.
Opłata jest pobierana za każdy kilometr drogi. Uzależniona jest ona od klasy emisji spalin oraz ilości osi (Austria jako jedyna do tej pory ? lipiec 2013r.) wprowadziła zniżki na myto dla pojazdów Euro6). Za przejazd przez kraj pojazdem z 4 osiami i więcej z klasą emisji spalin Euro4 i Euro5 kierowca zapłaci 0,3570?, za klasę Euro 6 stawka wynosi 0,3129?.
Rejestracja
Aby przejechać przez Austrię, należy zarejestrować się w systemie GO. Mamy do wyboru tryb post-pay i pre-pay. Urządzenie możemy odebrać w punkcie dystrybucji GO (zapłacimy 5? jednorazowej opłaty manipulacyjnej). Na jeden numer rejestracyjny możemy mieć TYLKO jedną umowę.
GO-BOX
W urządzeniu zostaną zapisane następujące informacje: numer rejestracyjny pojazdu, liczba osi pojazdu bez przyczepy, forma płatności (przy pre-pay widoczny będzie również stan konta) oraz norma emisji spalin.
Jak płacić?
Opłaty można wnosić kartami paliwowymi, kartami kredytowymi oraz gotówką.
Sygnały z urządzenia GO-BOX
1 sygnał ?opłata nastąpiła
2 sygnały ? opłata nastąpiła, ale trzeba udać się do serwisu GO
4 sygnały ? opłata nie nastąpiła, blokada urządzenia. Należy wtedy udać się do punktu dystrybucji GO.
Brak sygnału ? opłata nie nastąpiła.
Toll2GO
Toll2GO umożliwia wnoszenie opłat drogowych w Austrii i Niemczech za pomocą jednego urządzenia. Jeżeli firma posiada już umowę z TollColllect i urządzenie OBU, może korzystać z usługi. Do użytkowania w Austrii dopuszczone są również szwajcarskie urządzenie Tripon/Emotach oraz skandynawski system EasyGo+.
UWAGA
Kierowca jest odpowiedzialny za sprawdzenie czy urządzenie zgadza się z numerami rejestracyjnymi oraz za zapewnienie widoczności tablic (oczyszczanie ze śniegu itp.)
Kto kontroluje przewoźników?
Kierowcy są kontrolowani przez funkcjonariuszy nadzoru publicznego, którzy są zatrudnieni przez ASFINAG. Posiadają oni legitymacje, które są zobowiązani pokazać na żądanie kierowcy. Jako, że są oni zaprzysiężeni przez okręgowe władze administracyjne, wykonują zadania w ich imieniu.