Transport w Rumunii ? warunki przewozu
Rumunia coraz częściej staje się kierunkiem, którym przewożony jest towar. Jeśli zdecydujemy się na przewóz towarów do tego kraju, powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na bezpieczeństwo transportu. Podstawą jest zidentyfikowanie rumuńskiego kontrahenta. W jaki sposób to zrobić? Otóż możemy zgłosić się do Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji polskiej ambasady w Bukareszcie. Pracownicy jednostki bezpłatnie przekażą nam wyciągi z rejestru handlowego firmy. Z kolei NIP lub REGON sprawdzimy na stronie Validari (www.validari.ro) zaznaczając pole ?Recunoastere Automata?. Nawet w przypadku, gdy nie znamy języka rumuńskiego, w prosty sposób zweryfikujemy, czy firma naszego potencjalnego kontrahenta istnieje, dzięki czemu nie narazimy się na przykre konsekwencje.
Transport do Rumunii odbywa się na podstawie licencji wspólnotowej. Jednak oprócz samej licencji potrzebne jest również zezwolenie, które jest przydzielane na podstawie indywidualnego wniosku przedsiębiorcy. Formularz wniosku należy złożyć w Biurze Do Spraw Transportu Międzynarodowego Generalnego Inspektoratu Transportu Drogowego. Wzór wniosku dostępny jest online na stronie GITD (www.gitd.gov.pl).
Przewóz ładunku na terenie Rumunii odbywa się w oparciu o odpowiednie dokumenty, z których najważniejszy jest oczywiście prawidłowo wypełnione dokument CMR, za co odpowiedzialna jest firma zlecająca przewóz ładunku. Bardzo ważne jest staranne wypełnienie formularza, gdzie należy między innymi podać dokładne dane firmy docelowej, odbierającej towar. Bez tej informacji ładunek nie wjedzie na teren Rumunii. Co ważne, każdy transport zawsze musi wynikać z podpisanej wcześniej umowy pomiędzy firmą rumuńską a zagraniczną. Wszelkie ustalenia ustne, nieformalne, nie mają dla rumuńskich władz żadnego znaczenia. Obowiązek umowy nie dotyczy tranzytu.
Podczas kontroli, na dowód zawarcia umowy z rumuńskim przedsiębiorcą możemy okazać się kontraktem czy umową, ewentualnie możemy przedstawić fakturę kontrasygnowaną, czyli dokument bez podpisu firmy rumuńskiej. W tym przypadku wystawiona faktura proforma, nie wystarczy. Wato zauważyć, że tak naprawdę kierowca wcale nie ma obowiązku przedstawienia tego rodzaju dokumentów, mogą być one objęte tajemnicą handlową.
Oprócz zezwolenia na transport, dokumentu CMR, a także potwierdzenia zawarcia umowy z rumuńskim kontrahentem kierowca ma obowiązek posiadać przy sobie podstawowych dokumentów potwierdzających jego tożsamość, a także uprawnienia kierowcy. Ważny jest i podczas kontroli wymagany certyfikat legalizacyjny tachografu w formie kartki A4. Nie może on być w języku polskim, a w takim, który może zrozumieć funkcjonariusz, czyli rumuńskim, ewentualnie angielskim.
W Rumunii organy kontrolujące przykładają dużą wagę do wyposażenia ciężarówki. Powinien znajdować się w niej trójkąt ostrzegawczy, apteczka i kamizelka odblaskowa. Jak mówią kierowcy jeżdżący do Rumunii, obowiązkowa jest także gaśnica, a niektórzy z funkcjonariuszy wymagają dwóch gaśnic. Pewnie co kontrola, to wymagania. Dlatego też ważne, by kierowca miał przy sobie trochę gotówki na zapłacenie kar i łapówek podczas kontroli.
Dlaczego tak szczegółowo opisujemy, jakie dokumenty i wyposażenie pojazdu są ważne podczas przewozu ładunku do Rumunii? Otóż, jeśli wymagane warunki transportu nie zostaną spełnione, chociażby te dotyczące wymiarów, czy masy lub kontrolujący stwierdzą błędnie wypełniony CMR, może zostać nam odebrany towar. W tym punkcie rumuńskie prawo jest bardzo rygorystyczne. Zostały wprowadzone nowe przepisy mające na celu ograniczenia czarnego rynku i wwozu nielegalnych towarów.
Jeśli zostanie nam odebrany towar, to tak naprawdę jego odzyskanie jest raczej mało prawdopodobne. Firma świadcząca usługi transportowe ma owszem 15 dni od daty wystawienia tzw. proces verbal na złożenie odwołania się od decyzji, które należy złożyć w sądzie odpowiednim ze względu na terytorium, jednak szanse na odzyskanie ładunku są marne. Co więcej skonfiskowany towar staje się własnością skarbu państwa i po upływie niezbyt długiego czasu jest sprzedawany w ramach licytacji.