Co musisz wiedzieć transportując do Portugalii?

4/5 - (1 vote)

O czym należy pamiętać transportując do Portugalii.

  1. Obszar zabudowany
  2. Autostrady
  3. Inne

PORTUGALIA – transport

 

Podstawowe informacje, z którymi musisz się zapoznać, zanim wyjedziesz w trasę po Portugalii…

  1. Obszar zabudowany

Kierowcy samochodów osobowych i pojazdów ciężarowych obowiązuje, podobnie jak w Polsce, ograniczenie 50 km/h. Jednak limit ten nie dotyczy wszystkich. Maksymalnie 40 km/h mogą poruszać się bowiem m.in. „ciężkie samochody towarowe z przyczepą” i quady.  W Portugalii wprowadzono 4 kategorie pojazdów:

  • lekkie samochody osobowe i „mieszane”, czyli osobowo – towarowe,
  • lekkie samochody towarowe,
  • ciężkie samochody osobowe,
  • ciężkie samochody towarowe.

Dla każdej kategorii określone dopuszczalne prędkości z przyczepą oraz bez przyczepy (naczepa nie jest traktowana jako przyczepa).

 

  1. Autostrady

Lekkie pojazdy towarowe mogą poruszać się po autostradach z maksymalną prędkością 110km/h (lub z przyczepą 90km/h). Natomiast kierowcy ciężkich pojazdów towarowych muszą przestrzegać ograniczenia 90km/h (z przyczepą 80km/h).  Konieczna będzie definicja pojazdów „lekkich” i „ciężkich”.

Pojazdy ciężkie – ich masa brutto przekracza 3,5t lub z maksymalną liczbą przewożonych osób (wliczając kierowcę) większą niż 9.

  1. Inne

W portugalskim kodeksie drogowym nie znajdziemy wzmianki o obowiązku zakładania zimowych opon. Znajdziemy natomiast przepis, który mówi, iż wysokość pojazdu z ładunkiem nie może przekroczyć 4m. Ciekawe jest to, iż w Portugalii zwiększono limit DMC pojazdów mających 5 lub więcej osi do 60t – dotyczy to przewozu wytworów przemysłu drzewno-papierniczego, ceramiki, rud i wyrobów stalowych, niektórych produktów żywnościowych, wina oraz kontenerów ISO. Nie wiadomo jednak, czy przepis ten utrzyma się w mocy, ponieważ przeciwko niemu opowiada się wiele hiszpańskich i portugalskich stowarzyszeń.

 

Maksymalna długość ciągnika siodłowego z naczepą – 16.5m (maszyny robocze do 20m)

Maksymalna szerokość – podstawowa – 2,55m (pojazdy przewożące towar w temp. kontrolowanej – 2,6m, a maszyny robocze 3m).

 

Źródło: Polska Truck&Business, 5/2016