Sprzedaż ciągników siodłowych w 2012r.- raport

Rate this post

sprzedaz -autostradaSprzedaż ciągników siodłowych w 2012r. była na bardzo zadowalającym poziomie. Dobra kondycja rynku uwarunkowana jest tym, że coraz więcej przedsiębiorców transportowych zdecydowało się na zakup nowej floty wraz z pełnym kontraktem serwisowym. Jednak dużym uznaniem cieszyła się także sprzedaż samochodów używanych. Firmy transportowe na dobre wychodzą z kryzysu. Jak wynika ze statystyk w 2012r. na polskim rynku sprzedano aż 14000 tyś. pojazdów powyżej 16 DCM.

 

Wyniki producentów pojazdów użytkowych

 

1. Wśród liderów sprzedaży pojazdów ciężarowych w Polsce od lat znajduje się firma MAN Truck&Bus. W 2012r. fabryki w Polsce wyprodukowały łącznie 7064 pojazdów w Niepołomicach (odpowiednio 3187 pojazdów serii TGX oraz 3877 ciężarówek serii TGS), 1343 autobusów oraz 278 szkieletów w Starachowicach i Poznaniu.

 

W 2012r. producent sprzedał łącznie 2616 pojazdów ciężarowych oraz 72 autobusy. Ogólny udział sprzedaży spółki w rynku wyniósł 17,4% dla ciężarówek oraz 8,3% autobusów. Firma MAN jest od siedmiu lat niezmiennie w czołówce produkcji i sprzedaży ciężarówek oraz autobusów miejskich na polskim rynku pojazdów użytkowych.

 

2. DAF osiągnął poziom 16% sprzedaży w rynku ciężkich pojazdów powyżej 16t oraz 19,1% sprzedaży ciężkich ciągników siodłowych, dając tym samym firmie drugą pozycję w Unii Europejskiej. Także w Polsce DAF utrzymuje silną pozycję wicelidera z 24,5% udziałem sprzedaży samochodów powyżej 16t oraz 22% udziałem sprzedaży pojazdów powyżej 6t. Dobra passa firmy trwa nieprzerwanie od 6 lat.

 

3. Volvo w Polsce ma wciąż mocną pozycję. W 2012r. firma sprzedała 2217 pojazdów, uzyskując tym samym 15,6% pułap sprzedaży w rynku. 0 18% wzrosła także sprzedaż kontraktów serwisowych. To plasuje tego producenta na 3 pozycji w naszym kraju.

 

4. Firma Renault Trucks, w 2012r. sprzedała 1302 pojazdy. Odpowiednio było to: 1046 ciągników siodłowych, 16 wywrotek, 10 cystern, 37 furgonów, 106 skrzyniowych i 87 innych pojazdów. Firma ma już 29 punków sieci dilerskich w całym kraju.

 

5. Iveco odnotowało w 2012r. 6,7% spadek sprzedaży w stosunku do roku poprzedniego w całym rynku zachodnioeuropejskim. Ogólnie zmniejszył się udział sprzedaży w segmencie pojazdów lekkich (spadek o 1,3%) oraz samochodów średnich (spadek o 0,8%). Wzrost o 0,2% odnotował tylko rynek pojazdów klasy ciężkiej.

 

6. Mercedes-Benz odnotował spadek sprzedaży w stosunku do lat poprzednich o 3,3%. Najmniejszym zainteresowaniem cieszyły się auta ciężarowe od 2,5-8t (sprzedano tylko 492 sztuki i odnotowano spadek w tym segmencie o 34,8%). Jednak firma Mercedes-Benz uzyskała największy wzrost rejestracji w segmencie podwozi powyżej 16t (wzrost o 3,8%), wzrost udziałów w segmencie podwozi 6-16t (zwiększenie do 23,8% dla całego rynku) oraz sprzedała 1837 sztuk ciągników siodłowych. Największym uznaniem cieszył się nowy Actros (sprzedano 1000 ciężarówek). Łącznie w 2012r.  zarejestrowanych było 15810 sztuk samochodów ciężarowych tego producenta (wzrost o 0,3%). Tym samym firma wciąż umacnia pozycję swojej marki zwiększając udział rynkowy w Polsce i na świecie.

 

7. Scania sprzedała w 2012r. ponad 2000 pojazdów, uzyskując 15,2% udział w polskim rynku. W znacznej większości były to ciągniki. Już niebawem producent zamierza sprzedawać także autobusy A30.

 

8. Solaris od 10 lat jest liderem sprzedaży autobusów w naszym kraju. Producent sprzedał w 2012r. łącznie 1006 autobusów oraz trolejbusów. Dla naszego zachodniego sąsiada (Niemcy) sprzedano 268 pojazdów, zwiększając tym samym udział na rynku międzynarodowym do 13% (wzrost sprzedaży o 8,1% w stosunku do roku poprzedniego). Do Czech sprzedano 81 pojazdów, osiągając 26% udział w tamtejszym rynku (wzrost o 19% w porównaniu do roku 2011). Firma osiągnęła także sukces w sprzedaży autobusów do Bułgarii, Francji, Belgi i Finlandii. W Polsce sprzedano 263 pojazdy. Udział sprzedaży autobusów miejskich Solaris w krajowym rynku w 2012r. wyniósł 46,6%.

 

Podsumowanie:

 

Rynek ciągników samochodowych w Polsce od lat sukcesywnie odbudowuje się. Należy zaznaczyć, że niedawny kryzys gospodarczy spowodował upadek wielu firm transportowych lub wymusił zmniejszenie zapotrzebowania na przewozy towarów,a  co za tym idzie mniejsze zainteresowanie kupnem nowego taboru ciężarowego. Jednak kryzys zmobilizował koncerny motoryzacyjne. Dzisiaj analitycy szacują dalsze ożywienie się i poprawę sytuacji w tej branży. Już rok 2012 pokazał, że wolumen sprzedaży samochodów ciężarowych i związane z nim udziały rynkowe są bardzo obiecujące, a producenci oferują swoim klientom pojazdy oraz usługi jeszcze lepiej dopasowane do ich potrzeb.