Zmiana zasad karania kierowców w Anglii

4.7/5 - (3 votes)

Nowe kompetencje DVSA – służb kontroli

  1. Kary za naruszenia do 28 dni wstecz
  2. Odbiór regularnego tygodniowego odpoczynku w kabinie pojazdu zabroniony
  3. Podsumowanie

Nowe kompetencje DVSA

Agencja wykonawcza brytyjskiego Departamentu Transport (Driver & Vehicle Standards Agency) otrzyma już niebawem nowe uprawnienia. Służba kontrolna będzie mogła od teraz ukarać kierowcę za naruszenia czasu pracy, które powstały w ciągu ostatnich 28 dni (nie jak do tej pory za naruszenia powstałe wyłącznie w dniu kontroli). Mandat może wynieść nawet 1500 funtów (ponad 70 tyś. PLN). Do czasu uiszczenia kary pojazd ostanie unieruchomiony. Dodatkowo kończy się też możliwość regularnego tygodniowego odpoczynku w kabinie pojazdu na terenie Wielkiej Brytanii.

Co jeszcze warto wiedzieć o nowych przepisach w Anglii?

  1. Kary za naruszenia do 28 dni wstecz

DVSA jest w Anglii odpowiednikiem polskiej Inspekcji Transportu Drogowego. DSVA tak jak ITD zajmuje się m.in.  przeprowadzaniem rutynowych i ukierunkowanych kontroli pojazdów i kierowców, gwarantujących zgodność z prawem międzynarodowym w zakresie przewozu drogowego wykonywanego pojazdami samochodowymi. Jednostka ta jest uprawniona do nakładania na kierowców kar za naruszenia powstałe w dniu kontroli oraz naruszenia trwające, takie jak manipulowanie tachografem.

Teraz jednak w Anglii zmieniają się przepisy, które pozwolą kontrolerom także ukarać kierowcę za naruszenia przepisów o czasie prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerwach i odpoczynkach, które powstały w ciągu ostatnich 28 dni. Kierowca będzie miał obowiązek okazać do kontroli wykresówki lub kartę kierowcy za bieżący dzień i poprzednie 28 dni.

Pojedyncza kontrola DSVA może skończyć się nałożeniem kary maksymalnie za 5 naruszeń (po 300 funtów za każde z nich). Łącznie kara może wynieść do 15000 funtów. Jeśli inspekcja stwierdzi podczas jednej kontroli więcej niż 5 naruszeń, sprawa zostanie skierowana do sądu. Zagraniczni kierowcy będą musieli uiścić mandat od razu, jeśli tego nie zrobią ich pojazd zostanie unieruchomiony.

  1. Odbiór regularnego tygodniowego odpoczynku w kabinie pojazdu zabroniony

To jednak nie koniec zmian. Już od 01 listopada 2017 r. kierowca za odbiór regularnego tygodniowego odpoczynku w kabinie pojazdu (trwającego min. 45 godzin) ukarany zostanie grzywną stałą w wysokości 300 funtów. Tak więc i na Wyspach przewoźnicy będą musieli zapewnić swoim pracownikom odpowiednie warunki do odbycia wypoczynku poza kabiną pojazdu.

Do tej pory na terenie Wielkiej Brytanii nie obowiązywało prawo sankcjonujące nocleg w kabinie, choć już w marcu 2016 r. brytyjskie ministerstwo transportu uznało 45-godzinne przerwy w kabinach za nielegalne. Brytyjski związek przewoźników stale apelował do brytyjskiej służby kontrolnej, aby ta w końcu zaczęła egzekwować regulacje dotyczące przerw w kabinie. Sytuację wykorzystywali kierowcy z Europy Wschodniej (w  tym także Polacy), którzy unikali w ten sposób wysokich kar za nocleg w kabinie na terenie Francji czy Belgii.

Dla przypomnienia we Francji kara za to wykroczenie wynosi 30000 euro i do roku pozbawienia wolności (zarówno dla kierowcy, jak i przewoźnika). W Belgii za to samo wykroczenie kierowca otrzyma mandat w wysokości do 1800 euro. Od niedawna także w Niemczech spędzanie regularnych tygodniowych odpoczynków w kabinie pojazdu ciężarowego jest zakazane. Tam maksymalne kary wynoszą 500 euro na kierowcę oraz 1500 euro na przedsiębiorstwo.

  1. Podsumowanie

Brytyjski organ kontroli DSVA będzie miał prawo do analizy dokumentów z ostatnich 28 dni pracy kierowcy. Funkcjonariusze inspekcji będą uprawnieni do nałożenia kary za 5 naruszeń dotyczących czasu pracy. Jednym z nich będzie odbiór regularnego tygodniowego odpoczynku w kabinie. Choć od ponad roku przerwy w kabinie były już niedozwolone, do tej pory nie były wystawiane za to kary przez funkcjonariuszy drogowych.

Nowelizacja brytyjskich przepisów wejdzie w życie w najbliższym czasie (dokładna data ma zostać oficjalnie potwierdzona).

Informacja za: www.koben.pl, www.etransport.pl, www.cargonews.pl