Nowe normy emisji spalin
Nowe normy emisji spalin
Od 2014 roku we wszystkich krajach Unii Europejskiej zacznie obowiązywać norma emisji spalin EURO 6 dla ciężkich pojazdów samochodowych (wszystkie pojazdy wyposażone w silnik diesel). Oznacza to przymus zmniejszenia emisji szkodliwych związków poprzez dostosowanie nowej generacji silników do europejskiej normy. Już od dłuższego czasu obserwujemy obecny pęd ku doskonaleniu silników spalinowych.
Europejski standard
Unia Europejska narzuca normy dopuszczalnych emisji spalin w sprzedawanych nowych pojazdach. Standardy te wynikają z różnorodnych Dyrektyw Europejskich. Oczywiście dla każdego typu pojazdu stosowane są inne standardy. Do dowodu rejestracyjnego wpisuje się numer kodowy, który zawiera informacje, do jakiej klasy substancji szkodliwych został zakwalifikowany dany pojazd. Jeśli pojazd nie spełnia norm, nie może otrzymać homologacji, rejestracji, nie może zostać sprzedany oraz wprowadzany do obrotu na terenie Unii. Wymogi nie obowiązują samochodów już jeżdżących.
Od 1993r. obowiązywała norma EURO 1 (dla samochodów osobowych oraz dla osobowych i lekkich ciężarówek), następnie od 1996r. EURO 2 (dla samochodów osobowych), od 2000r. EURO 3 (dla wszystkich pojazdów), od 2005r. EURO 4 (dla wszystkich pojazdów), od 2009r. EURO 5 (dla lekkich samochodów osobowych i służbowych).
Normy spalin dla pojazdów z silnikiem benzynowym:
[g/km] | EURO 1 | EURO 2 | EURO 3 | EURO 4 | EURO 5 | EURO 6 |
CO | 2,72 | 2,2 | 2,3 | 1 | 1 | 1 |
HC | – | – | 0,2 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
NOx | – | – | 0,15 | 0,08 | 0,06 | 0,06 |
HC+NOx | 0,97 | 0,5 | – | – | – | – |
PM | – | – | – | – | 0,005 | 0,005 |
Normy spalin dla pojazdów z silnikiem wysokoprężnym:
[g/km] | EURO 1 | EURO 2 | EURO 3 | EURO 4 | EURO 5 | EURO 6 |
CO | 3,16 | 1 | 0,64 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
HC | – | 0,15 | 0,06 | 0,05 | 0,05 | 0,09 |
NOx | – | 0,55 | 0,5 | 0,25 | 0,18 | 0,08 |
HC+NOx | 1,13 | 0,7 | 0,56 | 0,3 | 0,23 | 0,17 |
PM | 0,14 | 0,08 | 0,05 | 0,009 | 0,005 | 0,005 |
Zgodnie z dyrektywą 2007/715/EC, EURO 6 zakłada zmniejszenie tlenków azotu o 80% (mają wynosić 400 mg/kWh) a cząstek stałych o 66% (mają wynosić 10 mg/kWh). Zgodnie z tymi wymaganiami nowe silniki muszą działać co najmniej 7 lat (lub 700 000 km przebiegu).
Co wprowadzenie EURO 6 oznacza dla producentów a co dla polskich przewoźników?
Polska jako członek Unii Europejskiej podlega regulacjom zawartym w normach EURO.
Cały przemysł samochodowy w naszym kraju musi przygotować się zatem na nową normę EURO 6, która już niebawem wejdzie w życie.
Osiągnięcie jak najmniejszych ilości zanieczyszczeń, wydzielanych przez silniki EURO 6, wymaga zastosowania przez producentów najnowocześniejszych rozwiązań i technologii. Wiąże się to z ponoszeniem ogromnych kosztów. To z kolei przełoży się na wysokość cen nowo produkowanych samochodów ciężarowych.
Normy EURO pojazdów mają wpływ na wysokość opłat drogowych w poszczególnych krajach (im mniejsza norma EURO, tym opłata za przejazd większa) a w wielu wybranych miastach Europy tworzy się także strefy dla aut spełniających konkretne wymagania (np. nie mniej niż Euro 4). W związku z tym polski przewoźnik, chcąc zaoszczędzić na kosztach podatków drogowych, prędzej czy później będzie musiał zamienić bardziej trujące auta na te nowoczesne.
Podsumowanie
W celu maksymalnego zmniejszenia negatywnego wpływu pojazdów drogowych na środowisko naturalne oraz zdrowie ludzi, Parlament Europejski ustanawia coraz ostrzejsze przepisy prawne jeśli chodzi o dopuszczalne emisje spalin.
Komisja Europejska ustanawia szczegółowe procedury, badania oraz wymogi dotyczące wartości dopuszczalnych emisji. Aby sprawdzić poziom emisji spalin po wprowadzeniu normy EURO 6 będą przeprowadzane losowe kontrole pojazdów w poszczególnych krajach Unii.