Nowy system poboru opłat drogowych na Słowenii
Elektronicznie myto DarsGo
- Wdrożenie systemu
- Rejestracja firmy i pojazdów
- Jednostka pokładowa do rozliczania płatności
- Opłaty
- Podsumowanie
Już na wiosnę 2018 r. na Słowenii zacznie obowiązywać całkiem nowy, w pełni elektroniczny system poboru opłat drogowych – DarsGO. E-myto będzie obowiązywać w stosunku do wszystkich pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Przewoźnicy są zobowiązani zarejestrować firmę i pojazdy na stronie internetowej operatora oraz wyposażyć pojazdy w urządzenia pokładowe OBU. Urządzenie do rozliczania opłat autostradowych można już pobierać w biurach DarsGO Service. Od nowego roku będzie je można kupić także na większości stacji benzynowych w kraju. Przedsiębiorstwa z Unii Europejskiej mogą otrzymać jednostkę pokładową także pocztą.
Co jeszcze warto wiedzieć o systemie opłat autostradowych na Słowenii?
Słowenia jest europejskim pionierem jeśli chodzi o opłaty drogowe. System poboru myta funkcjonuje tam z powodzeniem od lat 70 ubiegłego wieku. Opłaty obowiązują każdego kierowcę (bez względu na narodowość) i obejmują większość autostrad oraz wyznaczone odcinki dróg krajowych. W tej chwili obowiązkiem opłaty objęte jest ok. 700 km dróg. Dodatkowo należy zapłacić za przejazd tunelem Karawanken. Operatorem systemu jest firma DARS.
Do tej pory w Republice obowiązywały winiety czasowe (dla pojazdów do 3,5 tony) oraz myto pobierane w punktach poboru (dla pojazdów powyżej 3,5 tony). Elektroniczny system poboru opłat drogowych dla transportu ciężkiego na Słowenii jest wdrażany stopniowo. Od 2016 r. płatność za przejazd można już regulować bezgotówkowo w trybie post pay za pomocą kart chipowych przypisanych do pojazdu lub urządzenia pokładowego OBU. Jednakże system ten jest ograniczony. Od 01.04.2018 r. operator zastąpi go już w pełni elektronicznym systemem o nazwie DarsGo.
Wdrożenie nowego systemu wiąże się z koniecznością rejestracji firmy i pojazdów na stronie www.darsgo.si. Do rejestracji niezbędny będzie dowód rejestracyjny i potwierdzenie klasy emisji EURO dla każdego pojazdu. Po rejestracji należy wydrukować formularz, który posłuży do otrzymania urządzenia pokładowego w jednym z punktów operatora. Przewoźnicy zagraniczni mogą zamówić urządzenie przez Internet. Po uiszczeniu opłaty administracyjnej (za pomocą karty płatniczej) urządzenie zostanie dostarczone im pocztą.
Jeśli chodzi o samo urządzenie OBU, to będzie przyporządkowane ono do konkretnego pojazdu (urządzenia nie będzie można przenosić z pojazdu do pojazdu). Jednostka będzie komunikowała się z bramką za pomocą fal mikrofalowych (przy każdym przejeździe przez punkt poboru OBU naliczy opłatę za dany odcinek autostrady). Urządzenie będzie kosztować 10 euro.
Już od 06.11 br. jednostkę pokładową można otrzymać w jednym z siedmiu biur operatora zlokalizowanych na wjazdach do kraju. Od początku 2018 r. urządzenie będzie dostępne także u partnerów DarsGO na stacjach benzynowych zlokalizowanych w sieci autostrad.
Jak już wspomniano wcześniej system DarsGO będzie naliczał opłatę na podstawie przejechanego dystansu. Jednak dodatkowo w urządzeniu DarsGo zostanie zapisana klasa emisji spalin pojazdu. Kierowca będzie miał też obowiązek każdorazowo określać klasę opłat na podstawie liczby osi.
Płatności będzie można dokonać na kilka sposobów:
- Płatność z góry za pomocą gotówki, karty paliwowej lub płatniczej – na rachunek pojazdu w serwisie DarsGo,
- Płatność z góry za pomocą karty płatniczej lub przelewu na rachunek spółki Dars,
- Płatność z dołu na podstawie umowy ze spółką Dars,
- Płatność z dołu po połączeniu urządzenia DarsGo z wybraną kartą paliwową.
Warto wspomnieć, że opłaty drogowe na Słowenii są jednymi z droższych w Europie. Na pocieszenie można tylko dodać, że stan infrastruktury drogowej w Republice Słoweńskiej jest za to bardzo dobry.
Już od początku kwietnia 2018 r. na Słowenii zacznie działać nowy system poboru opłat drogowych – DarsGO. Będzie on dotyczył wszystkich pojazdów o maksymalnej dopuszczalnej masie powyżej 3,5 tony. Opłata będzie obowiązywała na znacznej większości autostrad i dróg ekspresowych. Po wprowadzeniu systemu nie będzie już można płacić w punktach poboru opłat na autostradach, czy za pomocą kart Dars. Przewoźnicy nie powinni zwlekać z rejestracją i odbiorem urządzenia pokładowego. Dotyczy to także wielu polskich firm transportowych, które wykonują transporty na Słowenie, tranzyt i kabotaż.
W przypadku pojazdów do 3,5 tony nadal będzie obowiązywała dotychczasowa winieta naklejana na przednią szybę pojazdu.
Informacja za: www.tlp.org.pl, www.dkv-euroservice.com, www.koben.pl, www.oplatydrogowe.info, www.dars.si