Co musisz wiedzieć transportując do Portugalii?
O czym należy pamiętać transportując do Portugalii.
Podstawowe informacje, z którymi musisz się zapoznać, zanim wyjedziesz w trasę po Portugalii…
Kierowcy samochodów osobowych i pojazdów ciężarowych obowiązuje, podobnie jak w Polsce, ograniczenie 50 km/h. Jednak limit ten nie dotyczy wszystkich. Maksymalnie 40 km/h mogą poruszać się bowiem m.in. „ciężkie samochody towarowe z przyczepą” i quady. W Portugalii wprowadzono 4 kategorie pojazdów:
- lekkie samochody osobowe i „mieszane”, czyli osobowo – towarowe,
- lekkie samochody towarowe,
- ciężkie samochody osobowe,
- ciężkie samochody towarowe.
Dla każdej kategorii określone dopuszczalne prędkości z przyczepą oraz bez przyczepy (naczepa nie jest traktowana jako przyczepa).
Lekkie pojazdy towarowe mogą poruszać się po autostradach z maksymalną prędkością 110km/h (lub z przyczepą 90km/h). Natomiast kierowcy ciężkich pojazdów towarowych muszą przestrzegać ograniczenia 90km/h (z przyczepą 80km/h). Konieczna będzie definicja pojazdów „lekkich” i „ciężkich”.
Pojazdy ciężkie – ich masa brutto przekracza 3,5t lub z maksymalną liczbą przewożonych osób (wliczając kierowcę) większą niż 9.
W portugalskim kodeksie drogowym nie znajdziemy wzmianki o obowiązku zakładania zimowych opon. Znajdziemy natomiast przepis, który mówi, iż wysokość pojazdu z ładunkiem nie może przekroczyć 4m. Ciekawe jest to, iż w Portugalii zwiększono limit DMC pojazdów mających 5 lub więcej osi do 60t – dotyczy to przewozu wytworów przemysłu drzewno-papierniczego, ceramiki, rud i wyrobów stalowych, niektórych produktów żywnościowych, wina oraz kontenerów ISO. Nie wiadomo jednak, czy przepis ten utrzyma się w mocy, ponieważ przeciwko niemu opowiada się wiele hiszpańskich i portugalskich stowarzyszeń.
Maksymalna długość ciągnika siodłowego z naczepą – 16.5m (maszyny robocze do 20m)
Maksymalna szerokość – podstawowa – 2,55m (pojazdy przewożące towar w temp. kontrolowanej – 2,6m, a maszyny robocze 3m).
Źródło: Polska Truck&Business, 5/2016