E-myto, cennik, opłaty drogowe na Białorusi
Białoruś to malowniczy kraj z mnóstwem zabytków. Jeździ do niego coraz więcej turystów, ale także sukcesywnie rozwija się transport w relacji Polska-Białoruś i Białoruś-Polska oraz na Białoruś z UE. Sieć dróg na Białorusi jest dobrze rozwinięta, nawet drogi lokalne drugiej kategorii są w dobrym stanie.
Jeszcze tylko 2 miesiące dzielą nas od wprowadzenia na Białorusi elektronicznego systemu poboru opłat. Od 1 lipca rusza bowiem e-myto o nazwie BelToll. Opłatą drogowym w systemie elektronicznym podlegać będą wybrane odcinki dróg na terenie Republiki. Początkowo będą to trzy odcinki (na drodze magistralnej M1/E30, M4 Mińsk ? Mohylew, M5 Mińsk ? Homel). Czy system będzie różnił się czymś od znanego nam dotychczas w Polsce viaTOLLu?
Jak działa system ETC?
Nowoczesny, elektroniczny system poboru opłat (ETC) na Białorusi oparty będzie na technologii komunikacji bezprzewodowej i będzie pracować w systemie mikrofalowym. Jest to system znany już dobrze i rozpowszechniony w naszym kraju. Operatorem jest ta sama austriacka firma Kapscha, która w lipcu 2011r. wdrożyła viaTOLL w Polsce.
Dzięki wyposażeniu samochodu w urządzenie pokładowe OBU (urządzenie instalowane po wewnętrznej stronie przedniej szyby pojazdu, które pozwala na identyfikację pojazdu), możliwe będzie uiszczenie odpowiedniej opłaty bez konieczności zatrzymywania się na bramkach. Płatność zostanie naliczona automatycznie po przejechaniu pod specjalną bramownicą. Oczywiście wcześniej należy zarejestrować się w systemie BelToll aby móc rozliczać ze swojego konta opłaty za przejazd odcinkiem drogi płatnej. Jedno urządzenie pokładowe będzie przypisane do jednego pojazdu i zgodnie z umową nie będzie mogło być wykorzystywane w innych samochodach. OBU zostaną udostępnione po rejestracji w systemie oraz wpłaceniu kaucji (w tym momencie stawka jeszcze nieznana) i podpisaniu umowy w Punktach Obsługi Klienta. Punkty Obsługi będzie można znaleźć w miastach obwodowych, na stacjach benzynowych oraz w pobliżu przejść granicznych. Będą odrębne urządzenia OBU dla samochodów osobowych i aut ciężarowych. Należy pamiętać, że urządzenia te przeznaczone będą wyłącznie do wykorzystania na terenie Białorusi. Urządzenie pokładowe, dzięki wbudowanej baterii, ma średnio 5-letnią żywotność, a więc wystarczy na długo; w zależności od intensywności użytkowania.
Już w tej chwili aktywna jest specjalna infolinia, gdzie pod numerem +375 (172) 798 798 otrzymamy szczegółowe informacje o działaniu systemu BelToll (także w języku polskim). Dodatkowo wszelkie dane znajdziemy również na stronie www.beltoll.by
Kogo obejmie obowiązek e-myta?
Obowiązek uiszczania opłat w elektronicznym systemie e-myta obejmie pojazdy zarejestrowane poza granicami krajów Związku Celnego (Republika Białorusi, Federacja Rosyjska, Kazachstan) o dopuszczalnej masie całkowitej < 3,5 tony oraz wszystkie pojazdy ciężarowe i autobusy powyżej 3,5 tony. Zwolnieni z opłat są kierowcy skuterów i motocykli, ciągników kołowych i pojazdów samojezdnych zarejestrowane na terenie Republiki Białorusi, kierowcy pojazdów uprzywilejowanych, środków transportu stosowanych w celu zapewnienia obronności i ochrony porządku, pojazdów wykorzystywanych na stałych trasach do transportu publicznego pasażerów (w tym kierowcy taksówek), oraz kierowcy pojazdów z pomocą humanitarną dla mieszkańców Republiki Białorusi i innych krajów.
Płatności
Za przejechanie jednego km autostrady samochodem o dmc do 3,5 tony zapłacimy 0,04 EUR/km, samochodem o dmc ponad 3,5 tony z dwiema osiami zapłacimy 0,08 EUR/km, samochodem o dmc ponad 3,5 tony z trzema osiami zapłacimy 0,10 EUR/km, samochodem o dmc ponad 3,5 z czterema i więcej osiami zapłacimy 0,12 EUR/km. Maksymalna opłata za przejazd płatną drogą M1/E30 (o długości 824 km) wyniesie 73,2 EUR dla ciężarówki z liczbą czterech osi i więcej. Wysokość opłat ustala Ministerstwo Transportu i Komunikacji Białorusi. Opłaty będzie można regulować w rublach białoruskich, na podstawie taryfy w euro według oficjalnego kursu Narodowego Banku Białorusi na dzień płatności.
Podsumowanie
Do tej pory korzystanie z dróg i autostrad w Republice Białorusi w większości było bezpłatne. Jedyna opłata pobierana była na odcinku Brześć – Mińsk do granicy z Rosją na bramkach wjazdowych. Od 01 lipca obowiązywać będzie nowy system naliczania opłat czyli BelToll, który ma na początek objąć 824 km dróg, a następnie kolejnych 478. Docelowo będzie to ponad 2,7 tysięcy km dróg krajowych i autostrad. W systemie rejestrować będą mogli się zarówno przedsiębiorcy transportowi, jak i sami kierowcy, a także operatorzy kart paliwowych. Ułatwi to zapewne dostęp do urządzeń, rozliczanie opłat i ich kompleksową obsługę.
Należy pamiętać, że elektroniczny system poboru opłat na Białorusi to nie jedyny wymagany w tym kraju. Przy wjeździe na terytorium Republiki pobierane są także opłaty graniczne.
Pozostałe ceny w krajach: Słowacja, Niemcy, Austria